Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar di Sekolah Menengah Daerah Tawau

Rozani Ahmad, (2013) Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar di Sekolah Menengah Daerah Tawau. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.

[img]PDF
10Mb

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk mengetahui sarna ada terdapat hubungan antara gaya pembelajaran dan hubungannya dengan pencapaian akademik pelajar. Kajian ini juga ingin mengenal pasti gaya pembelajaran yang manakah menjadi amalan pelajar atau yang paling dominan dengan pelajar ketika aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah. Seramai 547 orang pelajar tingkatan empat di empat buah sekolah iaitu SMK Tawau, SMK Kuhara, SMK Umas-umas dan SMK Balung di daerah Tawau. Soal selidik adalah daripada Honey & Mumford, Learning Style Questionnaire (1992), yang mengandungi lapan puluh item telah digunakan untuk kajian ini. Penyelidik telah menjalankan kajian rintis ke atas 18 orang pelajar bagi menentukan kebolehpercayaan soal selidik. Nilai kebotehpercayaan yang telah diperolehi adalah 0.88. Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan Statistic Package For Social Science (SPSS) Version 16.0 for Windows. Ujian korelasi Pearson digunakan untuk menganalisis data dalam kajian hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar. Dapatan kajian menunjukkan nilai p diantara gaya pembelajaran dengan pencapaian pelajar adalah p=0.01 hlngga 0.05. Hal ini menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara dua pembotehubah tersebut. Kajian ini juga telah mendapati bahawa gaya pembelajaran yang menjadi amalan pelajar latah gaya pembelajaran Reflektor diikuti dengan Teoris, Pragmatis dan akhir sekali ialah Aktivis. Hasil kajian juga mendapati bahawa terdapat perbezaan yang signifikan terhadap pencapaian pelajar berdasarkan lokasi tetapi tidak terdapat perbezaan yang signifikan terhadap gaya pembelajaran pelajar berdasarkan lokasi. Implikasi kajian ini jelasnya mampu mengubah dan memberi input berguna kepada Kementerian Pelajaran, khasnya guru-guru dan pelajar umumnya. Satu perancangan idea untuk membantu guru dan murid mengenalpasti gaya pembetajaran untuk pencapaian akademik masing-masing.

Item Type:Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords:learning style, academic achievement, Honey & Mumford, Learning Style Questionnaire, Statistic Package for Social Science (SPSS), Pearson correlation
Subjects:L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools
Divisions:SCHOOL > School of Education and Social Development
ID Code:11799
Deposited By:IR Admin
Deposited On:12 Oct 2015 15:17
Last Modified:12 Oct 2015 15:17

Repository Staff Only: item control page


Browse Repository
Collection
   Articles
   Book
   Speeches
   Thesis
   UMS News
Search
Quick Search

   Latest Repository

Link to other Malaysia University Institutional Repository

Malaysia University Institutional Repository