Penggunaan Geometer's Sketchpad (GSP) dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik tambahan tajuk fungsi kuadratik

Law , Tatrick Tieu Lung (2013) Penggunaan Geometer's Sketchpad (GSP) dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik tambahan tajuk fungsi kuadratik. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.

[img]PDF
9Mb

Abstract

Kajian ini adalah mengenai kesan penggunaan Geometer's Sketchpad (GSP) terhadap pencapaian akademik murid dalam Matematik Tambahan tajuk Fungsi Kuadratik. Seramai 32 orang murid di salah sebuah sekolah menengah di kawasan luar bandar negeri Sabah terlibat dalam kajian ini. Pendekatan yang digunakan ialah pendekatan causal comparison di mana teknik pengajaran dan pembelajaran menggunakan GSP diaplikasikan kepada murid yang terlibat dan data yang diperolehi dianalisis dengan ujlan-t untuk melihat keberkesanan penggunaan GSP. Hasil kajlan menunjukkan terdapat perbezaan skor min yang signifikan dalam pencapaian akademik sebelum dan selepas didedahkan kepada penggunaan GSP. Oleh itu, penggunaan alat bantu mengajar seperti GSP adalah dicadangkan untuk proses pengajaran dan pembelajaran Matematik Tambahan. Diharapkan dapatan kajian ini dapat menggalakkan lebih ramai pendidik berusaha meningkatkan penggunaan alat bantu mengajar di dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

Item Type:Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords:GSP usage, student achievement, Quadratic Function, Additional Mathematics, Qusal comparison approach, teaching and learning
Subjects:L Education > LB Theory and practice of education
Divisions:SCHOOL > School of Education and Social Development
ID Code:11801
Deposited By:IR Admin
Deposited On:15 Oct 2015 16:37
Last Modified:15 Oct 2015 16:37

Repository Staff Only: item control page


Browse Repository
Collection
   Articles
   Book
   Speeches
   Thesis
   UMS News
Search
Quick Search

   Latest Repository

Link to other Malaysia University Institutional Repository

Malaysia University Institutional Repository