Persepsi belia tentang metode dan pendekatan dakwah yang digunakan oleh pendakwah di Wilayah Persekutuan Labuan

Ahmad Tarmizi Abd. Rahman, and Saini Ag. Damit, and Ferlis bahari, and Israq Ramli, and Mohd Azri Ibrahim, and Mohammad Shaukhi Mohd Radzi, and Abd Said Ambotang, and Md. Razali Saibin, (2008) Persepsi belia tentang metode dan pendekatan dakwah yang digunakan oleh pendakwah di Wilayah Persekutuan Labuan. Jurnal Usuluddin. Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya, 28 (2008). pp. 106-121.

[img]
Preview
Text
Persepsi Belia Tentang Metode dan Pendekatan Dakwah Yang Digunakan Oleh Pendakwah di Wilayah Persekutuan Labuan.pdf

Download (95kB) | Preview

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk meneliti persepsi belia tentang metode dan pendekatan dakwah yang digunakan oleh pendakwah di Wilayah Persekutuan Labuan. Secara khususnya, kajian ini dilaksanakan bertujuan untuk mengenal pasti metode dan pendekatan dakwah yang sering digunakan oleh pendakwah , menentukan hubungan antara metode dakwah dan orientasi keagamaan serta mengenal pasti perbezaan metode dakwah dan orientasi keagamaan mengikut jantina dan status perkahwinan. Rekabentuk kajian yang digunakan ialah reka bentuk tinjauan. Seramai 268 orang yang berumur antara 15 tahun hingga 40 tahun dijadikan subjek kajian. Alat kajian yang digunakan merangkumi item-item bagi mengukur metode dan pendekatan dakwah dan Religious Orientation Scale (ROS) bagi mengukur orientasi dan penghayatan mengamalkan agama.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Dakwah, Religious Orientation Scale (ROS), uslub, manhaj , wasilah
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BL Religion
Depositing User: Noraini
Date Deposited: 23 Nov 2017 04:33
Last Modified: 23 Nov 2017 04:33
URI: http://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17617

Actions (login required)

View Item View Item

Browse Repository
Collection
   Articles
   Book
   Speeches
   Thesis
   UMS News
Search
Quick Search

   Latest Repository

Link to other Malaysia University Institutional Repository

Malaysia University Institutional Repository