Jenis prasekolah dan pencapaian awal Matematik

Connie Cassy Ompok, (2016) Jenis prasekolah dan pencapaian awal Matematik. International Academic Research Journal of Social Science, 2 (2). pp. 24-30. ISSN 2289-8841

[img] Text
Prasekolah dan Pencapaian Awal Matematik.pdf

Download (126kB)

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kesan jenis prasekolahterhadap pencapaian awal Matematik.Kajian ini merupakan sebahagian daripada kajian kuasi eksperimen multi lokasi yang melibatkan seramai 1108 orang kanak-kanak prasekolah kebangsaan di daerah Tuaran, Sabah. Responden kajian melibatkan kanak-kanak prasekolah yang berumur 4+ dan 5+. Bagi tujuan analisis data, statistik deskriptif dan statistik inferen (ujian-t bebasdanANCOVA)menggunakan SPSSversi-21 dengan mengambil kira markah ujian pra sebagai kovariat digunakan. Dapatan kajian menunjukkanbahawa jenis prasekolahtidakmemberi kesan terhadap pencapaian awal Matematik. Kajian masa depan yang lebih mendalam tentang peranan jenis prasekolahterhadap pencapaian awal Matematikadalah diperlukan.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Jenis prasekolah, Pencapaian awal Matematik, KPM, KEMAS, satu tahun di prasekolah (P1), dua tahun di prasekolah,
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education
Divisions: FACULTY > Faculty of Psychology and Education
Depositing User: MR OTHMAN HJ RAWI
Date Deposited: 08 May 2019 06:57
Last Modified: 08 May 2019 06:57
URI: http://eprints.ums.edu.my/id/eprint/22031

Actions (login required)

View Item View Item