Cabaran dalam Melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran STEM di Sekolah Menengah

Aminah Binti Jekri, and Crispina Gregory K Han, (2020) Cabaran dalam Melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran STEM di Sekolah Menengah. International Journal of Education, Psychology and Counselling (IJEPC), 5 (34). pp. 80-90. ISSN 0128-164X

[img] Text
Cabaran dalam Melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran STEM di Sekolah Menengah.pdf

Download (45kB)
[img] Text
Cabaran dalam Melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran STEM di Sekolah Menengah1.pdf

Download (257kB)

Abstract

Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) STEM mula diperkenalkan melalui pelaksanaan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) pada tahun 2017. Lantas, kajian ini telah dijalankan untuk meninjau cabaran yang perlu ditempuhi oleh 128 guru sains dalam melaksanakan PdP STEM di sekolah menengah daerah Kota Kinabalu. Instrumen yang digunakan adalah Soal Selidik Aspek Pelakasanaan (SSAP) yang mengandungi 14 item. Data yang dikumpul dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS versi 24.0. Analisis deskriptif menunjukkan 63.8% responden mempunyai bersetuju bahawa aspek kesediaan guru merupakan cabaran utama dalam melaksanakan PdP STEM. Selain itu, didapati bahawa kekurangan pengetahuan merupakan cabaran utama dalam melaksanakan PdP STEM. Dapatan kajian juga menunjukkan cabaran pelaksanaan PdP STEM adalah pada tahap sederhana (M = 3.43, SD = .395). Oleh itu, tindakan segera perlu untuk mengatasi cabaran ini bagi memastikan PdP STEM dapat dilaksanakan secara efektif.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: STEM T&L, Challenge of Implementation, Teachers’ Readiness, Knowledge,Motivation
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools
Divisions: FACULTY > Faculty of Psychology and Education
Depositing User: MDM SITI AZIZAH IDRIS
Date Deposited: 23 Sep 2020 00:19
Last Modified: 23 Sep 2020 00:19
URI: http://eprints.ums.edu.my/id/eprint/26000

Actions (login required)

View Item View Item