Penilaian tahap kepuasan pelajar terhadap kualiti perkhidmatan makanan di UMS

Chua, Siew Wei (2007) Penilaian tahap kepuasan pelajar terhadap kualiti perkhidmatan makanan di UMS. Universiti Malaysia Sabah. (Unpublished)

[img]
Preview
Text
ae0000001147.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Objektif utama kajian adalah menentukan sarna ada terdapat perbezaan min antara skor jangkaan dan persepsi terhadap kualiti perkhidmatan makanan di UMS. Kedua, mengenalpasti faktor-faktor demografi yang signifikan dalarn mempengaruhi persepsi pelajar dan menentukan kesan interaksi yang wujud terhadap persepsi pelajar. Ketiga, menentukan hubungan yang wujud antara setiap dimensi bagi jangkaan dan persepsi dengan kepuasan. Akhimya, menentukan kadar perrnintaan pelajar terhadap kemudahan makanan yang disediakan di UMS. Data dikumpulkan menggunakan kaedah soal-selidik berbentuk borang pembukaan soal jawab dan instrumen SERVQUAL serta kaedah trafik pelajar berdasarkan rekod penglibatan pelajar. Instrumen ini dipilih kerana keupayaan dan kebolehpereayaan dalarn mengukur jangkaan dan persepsi pelajar. Sampel terdiri daripada 470 orang responden UMS. Analisis data menunjukkan terdapat perbezaaan min yang signifikan wujud antara jangkaan dan persepsi terhadap kualiti perkhidmatan makanan UMS. HasH menunjukkan bahawa persepsi responden sentiasa kurang darlpada jangkaan responden untuk semua item. Faktor bangsa dan sekolah masing- masing mempengaruhi penilaian kepuasan pelajar seeara bererti. Seeara keseluruhannya, tidak terdapat kesan interaksi antara faktor-faktor ini. Persepsi pelajar adalah sama pada semua kategori faktor. Analisis korelasi menunjukkan tidak terdapat hubungan positif antara dimensi-dimensi bagi persepsi dan jangkaan dengan kepuasan responden. Analisis regresi menunjukkan bahawa model bagi ciri-ciri kualiti perkhidmatan menyumbangkan 24.4 peratus varians yang signifikan pada skor kepuasan responden. Analisis trafik pelajar menunjukkan bahawa kadar permintaan pelajar dalam seminggu adalah tinggi di kafeteria D-Bayu. Secara keseluruhannya, tahap kepuasan pelajar terhadap kualiti perkhidmatan makanan di UMS masih tidak memuaskan.

Item Type: Academic Exercise
Uncontrolled Keywords: expectation, perception,food service quality, level of satisfaction, race
Subjects: T Technology > TX Home economics > Nutrition. Foods and food supply
Divisions: SCHOOL > School of Science and Technology
Depositing User: MDM SITI AZIZAH IDRIS
Date Deposited: 19 Jun 2013 07:44
Last Modified: 23 Oct 2017 04:43
URI: http://eprints.ums.edu.my/id/eprint/6323

Actions (login required)

View Item View Item

Browse Repository
Collection
   Articles
   Book
   Speeches
   Thesis
   UMS News
Search
Quick Search

   Latest Repository

Link to other Malaysia University Institutional Repository

Malaysia University Institutional Repository