Beban tugas guru tingkatan di sekolah menengah di daerah Tuaran

Siti Mardziah Abdullah @ Nurita Uging, (2006) Beban tugas guru tingkatan di sekolah menengah di daerah Tuaran. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.

[img]
Preview
Text
ae0000001452.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

Tujuan utama kajian ini adalah untuk melihat apakah tugas yang membebankan guru-guru tingkatan di sekolah menengah Daerah Tuaran. Seramai 138 guru-guru daripada 5 buah sekolah menengah telah mengambil bahagian dalam kajian ini. Kaedah kajian adalah tinjauan dengan menggunakan borang soal selidik. Penganalisisan data dilakukan dengan menggunakan statistik deskriptif dan inferensi seperti mencari kekerapan, peratusan, min, ujian-t dan Ujian ANOVA Satu-Hala. Ujian-t digunakan untuk mengenal pasti perbezaan min beban tugas guru berdasarkan kategori perkhidmatan dan status perkahwinan manakala ANOVA Satu-Hala digunakan untuk mencari perbezaan min beban tugas guru berdasarkan bilangan murid dan pengalaman mengajar. Dapatan kajian menunjukkan beban tugas bukan mengajar adalah (min=3.34). Ujian-menunjukkan [t (136)=-.35, p>.05]. Oleh itu hipotesis nol yang menyatakan tidak terdapat perbezaan beban tugas berdasarkan kategori perkhidmatan diterima. Sementara perbezaan beban tugas berdasarkan kategori perkahwinan ditolak [t (136)=-2.83, p<.05). ANOVA bagi beban tugas berdasarkan bilangan murid dan pengalaman mengajar diterima.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: work load, secondary form, One-way ANOVA, number of student, teaching experience
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools
Divisions: SCHOOL > School of Education and Social Development
Depositing User: MDM SITI AZIZAH IDRIS
Date Deposited: 21 Oct 2013 03:37
Last Modified: 12 Oct 2017 02:46
URI: http://eprints.ums.edu.my/id/eprint/7324

Actions (login required)

View Item View Item