Pencapaian lisan murid tahun satu melalui program transisi

Haimin Dusilin, (2006) Pencapaian lisan murid tahun satu melalui program transisi. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.

[img]
Preview
Text
mt0000000444.pdf

Download (10MB) | Preview

Abstract

Kajian ini adalah bertujuan untuk menilai tahap pencapaian lisan murid tahun satu dengan membandingkan pencapaian lisan sebelum dan selepas mengikuti program Transisi. Data kajian adalah data primer yang diperolehi melalui ujian lisan dan dianalisis secara deskriptif dengan menggunakan frekuensi dan peratus untuk mengukur tahap kemahiran lisan murid. Sampel kajian daripada satu kumpulan murid seramai 40 orang yang sedang bersekolah di Sekolah Kebangsaan Pekan Ranau, Sabah. Instrumen kajian adalah berbentuk ujian iaitu ujian 1 dan ujian 2 menggunakan soalan-soalan daripada modul kemahiran lisan. Hasil dapatan kajian ini, didapati tahap pencapaian murid dalam aspek kemahiran lisan adalah masih di tahap lemah iaitu min ujian sebelum menjalani program transisi ialah 0.1 dan min ujian selepas menjalani program transisi adalah 1.1. Walaupun pencapaian masih berada dalam tahap yang lemah tetapi masih boleh dipertingkatkan secara beransur-ansur. Adalah diharapkan kajian lanjutan dapat dijalankan berkaitan dengan pencapaian kemahiran lisan dalam kalangan murid pada masa akan datang.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: oral skill, transitional programme, students achievement
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Divisions: SCHOOL > School of Education and Social Development
Depositing User: MDM SITI AZIZAH IDRIS
Date Deposited: 04 Aug 2014 00:25
Last Modified: 30 Oct 2017 02:27
URI: http://eprints.ums.edu.my/id/eprint/9402

Actions (login required)

View Item View Item

Browse Repository
Collection
   Articles
   Book
   Speeches
   Thesis
   UMS News
Search
Quick Search

   Latest Repository

Link to other Malaysia University Institutional Repository

Malaysia University Institutional Repository