Hubungan Status Sosioekonomi (SES) ibubapa, sokongan ibu bapa terhadap pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar Tingkatan Empat (4) di daerah Kudat

Mohd Syaharyzan Mohd Saad (2005) Hubungan Status Sosioekonomi (SES) ibubapa, sokongan ibu bapa terhadap pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar Tingkatan Empat (4) di daerah Kudat. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.

[img]
Preview
Text
Hubungan Status Sosioekonomi.pdf

Download (11MB) | Preview

Abstract

Tesis ini ditulis bagi mengupas berkaitan dengan hubungan status sosoiekonomi ibubapa, sokongan ibubapa terhadap pembelajaran dengan pencapaian pelajar tingkatan 4 di daerah Kudat. Bagi menjawab persoalan kajian dalam penyelidikan ini, seramai 240 sampel telah dipilih. Ibubapa pelajar dijadikan responden untuk menjawab soal selidik yang telah disediakan. Dalam tesis ini, pekerjaan ibubapa, tahap pendidikan ibubapa dan perbelanjaan bulanan bagi tujuan pendidikan akan mewakili status sosioekonomi ibubapa.M anakalas okongani bubapat erdiri dari 6 unsur yang utama iaitu kelengkapan pembelajaran dirumah, kelas tambahan, pemberian ganjaran, perbelanjaan ke sekolah, harapan terhadap anak dan penglibatan ibubapa di sekolah. Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara status sosioekonomi ibubapa dengan pencapaian akademik, sokongan ibubapa terhadap pembelajaran dengan pencapaian dan status sosioekonomi ibubapa dengan sokongan ibubapa terhadap pembelajaran. Dapatan penyelidikan ini diharapkan dapat membantu dan memberi sumbangan dalam membangunkan pendidikan di daerah Kudat.

Item Type: Thesis (Masters)
Keyword: socioeconomy status, parent support, learning, student achievement, form 4
Subjects: L Education > LC Special aspects of education
Department: FACULTY > Faculty of Psychology and Education
Depositing User: MUNIRA BINTI MARASAN -
Date Deposited: 23 Nov 2017 12:43
Last Modified: 23 Nov 2017 12:43
URI: https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17642

Actions (login required)

View Item View Item