Gaya pengurusan guru sains dan keberkesanan pengurusan bilik sains di sekolah

Siti Adilah Ali (2014) Gaya pengurusan guru sains dan keberkesanan pengurusan bilik sains di sekolah. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.

[img]
Preview
Text
Gaya pengurusan guru sains dan keberkesanan pengurusan bilik sains di sekolah .pdf

Download (618kB) | Preview

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk menyelidik dan mengenal pasti gaya pengurusan guru Sains dan keberkesanan pengurusan bilik sains di sekolah-sekolah di Wilayah Persekutuan Labuan. Dimensi amalan gaya pengurusan guru-guru Sains akan mencorakkan budaya dalam pengurusan bllik-bilik Sains. Sebelum pembangunan modul, hubungan dl antara gaya pengurusan 4 Sistem Rensis Ukert dengan keberkesanan pengurusan bilik sains telah dikajl. Keberkesanan pengurusan bilik sains dikaji dart segi keberkesanan lnfrstruktur serta kebolehan dart segi penguasaan Kemahiran Proses Sains dan Kemahlran Manipulatif Sains mund. Pengumpulan data dilakukan melalul Instrument soal selidik. Sampel kajian terdirt danpada 146 orang guru Sains dan sekolah rendah dan menengah. Keputusan kajian mendapati bahawa gaya pengurusan mempunyai hubungan yang signifikan dengan tempoh mengajar tetapi tidak signifikan dengan jenis sekolah dan opsyen guru. Analisis data dibuat dengan menggunakan 'Alpha Cronbach. Analisis peratus kekerapan(frequency), min, mod, median, julat (range), sisihan piawai dan ujian korelasi.

Item Type: Thesis (Masters)
Keyword: Classroom environment ,Malaysia ,Labuan , School management and organization
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education
Department: FACULTY > Faculty of Psychology and Education
Depositing User: NORAINI LABUK -
Date Deposited: 30 Nov 2017 14:39
Last Modified: 30 Nov 2017 14:39
URI: https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17708

Actions (login required)

View Item View Item