Kecenderungan minat membaca dalam kalangan pelajar tingkatan empat di sebuah sekolah menengah pedalaman daerah Beluran

Haizul Azhar Badean (2013) Kecenderungan minat membaca dalam kalangan pelajar tingkatan empat di sebuah sekolah menengah pedalaman daerah Beluran. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.

[img]
Preview
Text
Kecenderungan minat membaca.pdf

Download (10MB) | Preview

Abstract

Membaca merupakan kund utama kepada ilmu pengetahuan. Namun, sehingga kehari ini, masih ramai pelajar-pelajar yang kurang minat kepada membaca. Atas sebab Inilah, penyelidik menggunakan teori dan model gaya pembelajaran yang bersesuaian agar tujuan dan faktor-faktor yang mempengaruhi minat membaca dapat difahami. Bagi mengkaji kecenderungan minat membaca dalam kalangan pelajar, kajian ini dijalankan dengan menggunakan kaedah penyelidikan kualitatif. Pendekatan kualitatif yang digunakan dalam kajian ini adalah fenomenologi sebagai satu cara pengolahan penyelidikan kerana penyelidik ingin meneroka fenomena minat membaca dalam kalangan pelajar sekolah kawasan pedalaman. Penyelidik telah menemubual limabelas orang pelajar tingkatan 4 dan lima orang guru mata pelajaran melalui temubual individu, temubual kumpulan fokus dan analisis dokumen bagi mendapatkan data. Hasil analisis data yang dijalankan, penyelidik telah dapat mengenal pasti beberapa perkara seperti tujuan membaca pelajar, faktor-faktor yang mempengaruhi aktiviti membaca, dan halangan kepada aktiviti membaca dalam kalangan pelajar. Hasil keputusan kajian menunjukkan kebanyakkan pelajar membaca bagi persediaan peperiksaaan berdasarkan Model Gaya Pembelajaran Dunn dan Dunn.

Item Type: Thesis (Masters)
Keyword: phenomenology, treatment, interest, reading, rural school
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education
Department: FACULTY > Faculty of Psychology and Education
Depositing User: MUNIRA BINTI MARASAN -
Date Deposited: 09 Feb 2018 14:59
Last Modified: 09 Feb 2018 14:59
URI: https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18698

Actions (login required)

View Item View Item