Penerapan patriotisme dalam kalangan guru-guru Sejarah sekolah menengah di Sabah

Jais Abdul Hamid and Mohd Sohaimi Esa and Romzi Ationg and Irma Wani Othman and Sharifah Darmia Sharif Adam and Budi Anto Mohd Tamring and Mohd Nur Hidayat Hasbollah Hajimin (2021) Penerapan patriotisme dalam kalangan guru-guru Sejarah sekolah menengah di Sabah. International Journal of Law, Government and Communication, 6 (23). pp. 42-56. ISSN 0128-1763

[img] Text
Penerapan patriotisme dalam kalangan guru-guru Sejarah sekolah menengah di Sabah ABSTRACT.pdf

Download (57kB)
[img] Text
Penerapan patriotisme dalam kalangan guru-guru Sejarah sekolah menengah di Sabah FULL TEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (246kB) | Request a copy

Abstract

Tujuan utama kajian ini adalah untuk mengenal pasti tahap penerapan patriotisme guru-guru sejarah sekolah menengah di Sabah. Kajian ini merupakan sebuah kajian tinjauan dengan menggunakan soal selidik bagi tujuan mengumpul data. Sampel kajian adalah terdiri daripada guru-guru sejarah yang melibatkan seramai 367 responden di seluruh Sabah. Pemboleh ubah kajian telah diuji dengan menggunakan statistik diskriptif dan inferensi yang melibatkan ujian-t. Dapatan kajian menunjukkan bahawa penerapan patriotisme pada tahap tinggi. Hasil ujian-t menunjukkan terdapat perbezaan skor min yang signifikan penerapan patriotisme antara responden pengkhususan sejarah dan bukan pengkhususan sejarah. Dapatan ini memberikan input berguna khususnya kepada Kementerian Pendidikan Malaysia, Jabatan Pendidikan Negeri dan pihak pentabiran sekolah bagi merancang program-program pembangunan profesionalisme.

Item Type: Article
Keyword: Penerapan Patriotisme , Guru Pengkhususan Sejarah , Sabah
Subjects: ?? LB1603 ??
Department: CENTRE > Centre for the Promotion of Knowledge and Language Learning
Depositing User: SAFRUDIN BIN DARUN -
Date Deposited: 05 Jul 2021 17:04
Last Modified: 05 Jul 2021 17:04
URI: https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27610

Actions (login required)

View Item View Item