Komunikasi Guru Dalam Bilik Darjah Dan Tingkahlaku Delinkuen Murid Sekolah Menengah

Mohd. Khairuddin Abdullah @ Jerry and Khalid Johari and Ag Yusof Ag Chuchu and Halimah Laji (2014) Komunikasi Guru Dalam Bilik Darjah Dan Tingkahlaku Delinkuen Murid Sekolah Menengah. Jurnal Pemikir Pendidikan, 5 (1). pp. 59-78. ISSN 1985-3637

[img]
Preview
Text
Komunikasi Guru Dalam Bilik Darjah Dan Tingkahlaku Delinkuen Murid Sekolah Menengah.pdf

Download (55kB) | Preview

Abstract

Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti halangan dan hubungan antara komunikasi guru dalam bilik darjah dengan tingkah laku delinkuen murid di sekolah menengah. Kaedah tinjauan menggunakan soal selidik melibatkan responden seramai 80 orang yang terdiri daripada guru.Data-data kajian dianalisis melalui SPSS menggunakan statistik deskriptif seperti kekerapan, peratus, min dan sisihan piawai manakala statistik inferensi yang digunakan Korelasi Pearson.Dapatan kajian menunjukkan bahawa halangan kepada keberkesanan komunikasi guru dalam bilik darjah ialah guru selalu tidak masuk kelas manakala analisis korelasi pearson menunjukkan wujud hubungan negatif yang signifikan antara komunikasi guru dalam bilik darjah, komunikasi lisan dan bukan lisan guru dengan tingkah laku delinkuen murid.

Item Type: Article
Keyword: communication, behavior, delinquency, teaching, learning
Subjects: H Social Sciences > HV Social pathology. Social and public welfare. Criminology
?? LB1603 ??
Department: FACULTY > Faculty of Psychology and Education
Depositing User: SITI AZIZAH BINTI IDRIS -
Date Deposited: 11 Jun 2019 13:57
Last Modified: 11 Jun 2019 13:57
URI: https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/22194

Actions (login required)

View Item View Item