Instrumen penglibatan pembelajaran sains: Analisis kesahan dan kebolehpercayaan

Law Hui Haw and Sabariah Sharif and Crispina Gregory K Han (2021) Instrumen penglibatan pembelajaran sains: Analisis kesahan dan kebolehpercayaan. International Journal of Education, Psychology and Counselling, 6. ISSN 0128-164X

[img] Text
Instrumen penglibatan pembelajaran sains, Analisis kesahan dan kebolehpercayaan-Abstract.pdf

Download (59kB)

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kebolehpercayaan dan kesahan Instrumen Penglibatan Pembelajaran Sains (IPPS) yang telah dibina. Kesahan kandungan telah dilakukan oleh empat orang pakar dengan nilai Indeks Kesahan Kandungan (CVI) 0.885. Kajian dijalankan dengan 130 orang murid Tingkatan 4 sekolah menengah di daerah Limbang, Sarawak. Data yang diperoleh dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package of Social Science (SPSS) Versi 21.0. Sebanyak 3 dimensi yang telah diekstrak daripada analisis faktor eksploratori. Dalam pada itu, kesemua item mempunyai niali muatan faktor yang melebihi 0.40. Nilai kebolehpercayaan bagi keseluruhan instrument adalah 0.835. Hasil dapatan menunjukkan bahawa IPPS merupakan sebuah instrumen yang sah dan boleh dipercayai. Maka, instrumen ini boleh dijadikan sebagai rujukan kepada penyelidik bagi tujuan kajian pada masa yang akan datang.

Item Type: Article
Keyword: Pembelajaran sains , Kebolehpercayaan , Kesahan instrumen
Subjects: ?? LB1603 ??
L Education > LB Theory and practice of education > LB5-3640 Theory and practice of education
Department: FACULTY > Faculty of Psychology and Education
Depositing User: DG MASNIAH AHMAD -
Date Deposited: 31 Jul 2021 11:11
Last Modified: 31 Jul 2021 11:11
URI: https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30178

Actions (login required)

View Item View Item