Keberkesanan pengajaran dan pembelajaran dalam talian bagi kursus penghayatan etika dan peradaban (PEdP): Kajian kes di kalangan pelajar prasiswazah di Universiti Malaysia Sabah

Mohd Sohaimi Esa and Abang Mohd Razif Abang Muis and Romzi Ationg and Irma Wani Othman and Siti Aidah Lukin @ Lokin and Saifulazry Mokhtar and Sharifah Darmia Sharif Adam (2021) Keberkesanan pengajaran dan pembelajaran dalam talian bagi kursus penghayatan etika dan peradaban (PEdP): Kajian kes di kalangan pelajar prasiswazah di Universiti Malaysia Sabah. International Journal of Law, Government and Communication, 6. pp. 57-67. ISSN 0128-1763

[img] Text
Keberkesanan pengajaran dan pembelajaran dalam talian bagi kursus penghayatan etika dan peradaban (PEdP).ABSTRACT.pdf

Download (56kB)
[img] Text
Keberkesanan pengajaran dan pembelajaran dalam talian bagi kursus penghayatan etika dan peradaban (PEdP) Kajian kes di kalangan pelajar prasiswa.pdf
Restricted to Registered users only

Download (516kB) | Request a copy

Abstract

Kursus Penghayatan Etika dan Peradaban (PEdP) merupakan kursus wajib universiti sebagai ganti kepada kursus Hubungan Etnik di peringkat Institusi Pengajian Tinggi (IPT) yang mula diperkenalkan pada tahun 2020. Sebagai kursus baharu, antara objektifnya ialah untuk memastikan pelajar agar dapat menghayati etika dan peradaban yang wujud dalam masyarakat kepelbagaian etnik di Malaysia. Justeru itu, Amalan Pendidikan Berimpak Tinggi (HEPs) dipraktikkan dalam Pengajaran dan Pembelajaran (PnP) agar pelajar dapat memperteguhkan lagi pemikiran kritikal dan analitikal mereka bagi menangani kehidupan yang lebih mencabar pada masa kini dan akan dating. Justeru itu, kertas kerja ini membincangkan tentang keberkesanan PnP dalam talian bagi kursus PEdP tersebut sesuai dengan keadaan norma baharu pada masa kini. Bagi meninjau keberkesanannya, kajian telah dibuat dalam kalangan pelajar Universiti Malaysia Sabah (UMS). Antara perkara yang disentuh dalam kajian tersebut termasuklah objektif, kurikulum dan kaedah PnP. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa matlamat asas dan objektif kursus ini tercapai walaupun dibuat dalam talian sepenuhnya, tetapi ia diandaikan bahawa pencapaian akan lebih ketara sekiranya ianya diajar menggunakan kaedah tradisional iaitu melalui kaedah pengajaran adan pembelajaran secara bersemuka.

Item Type: Article
Keyword: Pengajaran dan Pembelajaran , P&P , Kursus Penghayatan Etika Peradaban , PEdP , Universiti Malaysia Sabah , UMS
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB5-3640 Theory and practice of education > LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Department: CENTRE > Centre for the Promotion of Knowledge and Language Learning
Depositing User: DG MASNIAH AHMAD -
Date Deposited: 08 Jul 2022 17:31
Last Modified: 08 Jul 2022 17:41
URI: https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33046

Actions (login required)

View Item View Item