Adaptasi kemandirian dan kelestarian prestasi akademik pelajar antarabangsa universiti awam Malaysia

Irma Wani Othman and Muhammad Safuan Yusoff and Siti Aidah Lukin @ Lokin and Romzi Ationg and Abang Mohd Razif Abang Muis and Mohd Kamal Mohd Shah (2020) Adaptasi kemandirian dan kelestarian prestasi akademik pelajar antarabangsa universiti awam Malaysia. International Journal of Law, Government and Communication, 5. pp. 138-159. ISSN 0128-1763

[img] Text
Adaptasi kemandirian dan kelestarian prestasi akademik pelajar antarabangsa universiti awam Malaysia.ABSTRACT.pdf

Download (55kB)
[img] Text
ADAPTASI KEMANDIRIAN DAN KELESTARIAN PRESTASI AKADEMIK PELAJAR ANTARABANGSA UNIVERSITI AWAM MALAYSIA.pdf
Restricted to Registered users only

Download (372kB) | Request a copy

Abstract

Fenomena globalisasi memangkinkan mobiliti konfugirasi golongan pelajar antarabangsa untuk melanjutkan pengajian tinggi ke luar negara. Malaysia merupakan salah satu destinasi tumpuan pelajar antarabangsa di mana kelebihan tersebut sinonim dengan dasar pengantarabangsaan negara yang semakin proaktif dalam melakukan pengambilan pelajar antarabangsa. Inisiatif tersebut diambil demi melonjakkan kedudukan IPT Malaysia dalam liga global penarafan hub pendidikan berprestij. Rentetan dari itu, objektif kajian ini memberi penumpuan untuk mengkaji maklum balas pengalaman proses adaptasi kemandirian pelajar antarabangsa yang menjadi percaturan kedatangan golongan tersebut ke negara ini. Pendekatan kualitatif menggunakan temu bual separa berstruktur melibatkan 40 temu bual mendalam ke atas pelajar antarabangsa yang sedang mengikuti pengajian di empat universiti awam terpilih. Hasil dapatan membuktikan terdapat perkaitan antara adaptasi kemandirian dengan kelestarian prestasi akademik pelajar tahun pertama. Faktor yang memberi impak berbeza terhadap adapatasi kemandirian pelajar antarabangsa dilihat dalam konteks (i) dasar memperkasa Bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar universiti, (ii) perakuan akreditasi berterusan, (iii) penawaran program pengajian yang bersifat kontemporari dan mempunyai nilai tambah kebolepasaran, (iv) kepuasan pelanggan dan penyelarasan jaminan kualiti perkhidmatan serta (v) pengiktirafan reputasi universiti. Hasil dapatan yang dibincangkan dalam kertas kerja ini merupakan informasi bernilai bukan sahaja kepada bakal pelajar antarabangsa yang ingin melanjutkan pengajian ke luar negara, malahan boleh dimanfaatkan sebagai garis panduan pihak pengurusan universiti dalam memahami implikasi adaptasi kemandirian yang mempunyai kelangsungan dengan pencapaian akademik dalam kalangan pelajar antarabangsa.

Item Type: Article
Keyword: Universiti awam Malaysia , Pelajar antarabangsa , Adaptasi , Kemandirian , Kelestarian , Prestasi , Akademik
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB5-3640 Theory and practice of education
L Education > LC Special aspects of education > LC8-6691 Special aspects of education > LC65-245 Social aspects of education > LC215-238.4 Community and the school > LC237-238.4 College-university and the community
Department: CENTRE > Centre for the Promotion of Knowledge and Language Learning
Depositing User: DG MASNIAH AHMAD -
Date Deposited: 08 Jul 2022 17:35
Last Modified: 08 Jul 2022 17:40
URI: https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33047

Actions (login required)

View Item View Item