Amalan pengajaran berasaskan kecerdasan muzikal dalam kalangan guru tadika swasta: Satu kajian kes

Masitah Musa and Muhammad Faisal Mohamad Shukri and Muhamad Najib Hadi Mohd Zaker and Saturia Amiruddin (2023) Amalan pengajaran berasaskan kecerdasan muzikal dalam kalangan guru tadika swasta: Satu kajian kes. Jurnal Kesidang, 8 (1). pp. 46-59.

[img] Text
ABSTRACT.pdf

Download (35kB)
[img] Text
FULL TEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (263kB) | Request a copy

Abstract

Kajian ini dijalankan untuk mengkaji pelaksanaan amalan pengajaran berdasarkan kecerdasan muzikal di kalangan guru tadika swasta. Kajian ini merangkumi tiga objektif: mengenal pasti bagaimana guru tadika melaksanakan kecerdasan muzikal dalam proses pengajaran dan pembelajaran, memahami kesan terhadap kanak-kanak apabila guru melaksanakan kecerdasan muzikal dalam pengajaran mereka, dan mengenal pasti cabaran yang dihadapi oleh guru dalam pelaksanaan pengajaran berdasarkan kecerdasan muzikal. Kajian ini menggunakan pendekatan kajian kes, dengan menggunakan kaedah temu bual dan pemerhatian. Oleh kerana pengkaji menghadapi kekangan masa, seramai dua orang guru tadika swasta telah ditemu bual sebagai responden untuk menjawab setiap objektif penyelidikan. Data yang dikumpulkan melalui temu bual telah ditranskripsi dan dianalisis secara tematik. Secara kesimpulannya, amalan pengajaran berdasarkan kecerdasan muzikal dapat memberikan impak positif kepada kanakkanak apabila dilaksanakan secara konsisten.

Item Type: Article
Keyword: Amalan pengajaran, Kecerdasan muzikal, Guru tadika, Tadika swasta
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB5-3640 Theory and practice of education > LB1141-1489 Kindergarten
M Music and Books on Music > MT Instruction and study > MT1-960 Instruction and study > MT918-948 School music > MT920-925 Kindergarten
Department: FACULTY > Faculty of Psychology and Education
Depositing User: SITI AZIZAH BINTI IDRIS -
Date Deposited: 24 May 2024 09:22
Last Modified: 24 May 2024 09:22
URI: https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38727

Actions (login required)

View Item View Item