Rangsangan kemahiran motor halus dan kognitif murid prasekolah menggunakan playdough

Nor Amizah and Christina Andin (2024) Rangsangan kemahiran motor halus dan kognitif murid prasekolah menggunakan playdough. Jurnal Pemikir Pendidikan, 12 (1). pp. 1-10. ISSN 1985-3637

[img] Text
ABSTRACT.pdf

Download (39kB)
[img] Text
FULL TEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (106kB) | Request a copy

Abstract

Kajian ini mengkaji keberkesanan kemahiran motor halus dan kognitif kanak-kanak menggunakan aktiviti bermain playdough. Dalam kajian ini, reka bentuk ujian pra-pasca satu kumpulan menggunakan kaedah kuasi-eksperimental telah digunakan. Kumpulan rawatan terdiri daripada 15 orang murid prasekolah berumur 6 tahun sebagai sampel kajian. Data dikumpul menggunakan prosedur ujian pra, ujian pasca, dan pemerhatian. Hasil kajian menunjukkan terdapat peningkatan purata skor kemahiran motor halus daripada 60.53% peratus kepada 89.87% iaitu peningkatan sebanyak 27.47%. Kemahiran kognitif juga menunjukkan peningkatan purata skor daripada 66.53% kepada 95.20%. Hasil kajian ini menunjukkan aktiviti bermain playdough memberikan kesan positif kepada perkembangan Kemahiran motor halus dan kongitif kanak-kanak. Oleh yang demikian penggunaan playdough boleh diperluaskan sebagai salah satu aktiviti pembelajaran dalam kelas pendidikan prasekolah.

Item Type: Article
Keyword: Playdough, Kemahiran Motor Halus, Prasekolah
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB5-3640 Theory and practice of education > LB1140-1140.5 Preschool education. Nursery schools
T Technology > TT Handicrafts Arts and crafts > TT1-999 Handicrafts. Arts and crafts
Department: FACULTY > Faculty of Education and Sport Studies
Depositing User: ABDULLAH BIN SABUDIN -
Date Deposited: 18 Oct 2024 15:46
Last Modified: 18 Oct 2024 15:46
URI: https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41468

Actions (login required)

View Item View Item