Nor Amizah and Christina Andin (2024) Rangsangan kemahiran motor halus dan kognitif murid prasekolah menggunakan playdough. Jurnal Pemikir Pendidikan, 12 (1). pp. 1-10. ISSN 1985-3637
Text
ABSTRACT.pdf Download (39kB) |
|
Text
FULL TEXT.pdf Restricted to Registered users only Download (106kB) | Request a copy |
Abstract
Kajian ini mengkaji keberkesanan kemahiran motor halus dan kognitif kanak-kanak menggunakan aktiviti bermain playdough. Dalam kajian ini, reka bentuk ujian pra-pasca satu kumpulan menggunakan kaedah kuasi-eksperimental telah digunakan. Kumpulan rawatan terdiri daripada 15 orang murid prasekolah berumur 6 tahun sebagai sampel kajian. Data dikumpul menggunakan prosedur ujian pra, ujian pasca, dan pemerhatian. Hasil kajian menunjukkan terdapat peningkatan purata skor kemahiran motor halus daripada 60.53% peratus kepada 89.87% iaitu peningkatan sebanyak 27.47%. Kemahiran kognitif juga menunjukkan peningkatan purata skor daripada 66.53% kepada 95.20%. Hasil kajian ini menunjukkan aktiviti bermain playdough memberikan kesan positif kepada perkembangan Kemahiran motor halus dan kongitif kanak-kanak. Oleh yang demikian penggunaan playdough boleh diperluaskan sebagai salah satu aktiviti pembelajaran dalam kelas pendidikan prasekolah.
Item Type: | Article |
---|---|
Keyword: | Playdough, Kemahiran Motor Halus, Prasekolah |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > LB5-3640 Theory and practice of education > LB1140-1140.5 Preschool education. Nursery schools T Technology > TT Handicrafts Arts and crafts > TT1-999 Handicrafts. Arts and crafts |
Department: | FACULTY > Faculty of Education and Sport Studies |
Depositing User: | ABDULLAH BIN SABUDIN - |
Date Deposited: | 18 Oct 2024 15:46 |
Last Modified: | 18 Oct 2024 15:46 |
URI: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41468 |
Actions (login required)
View Item |