Liew, Yun Henn @ Aiew Henndry (2013) Hubungan antara tahap pengetahuan guru besar dengan keberkesanan pelaksanaan program LINUS di sekolah-sekolah rendah di daerah Kota Marudu. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.
![]() |
Text
ABSTRACT.pdf Download (90kB) |
![]() |
Text
FULLTEXT.pdf Restricted to Registered users only Download (5MB) |
Abstract
Kajian ini adalah bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara tahap pengetahuan Guru Besar dengan keberkesanan pelaksanaan Program LINUS di sekalah-sekalah rendah di daerah Kata Marudu. Terdapat 39 buah sekolah di daerah Kota Marudu yang terdiri daripada 32 buah Sekolah Rendah Kebangsaan, 1 buah Sekolah Jenis Kebangsaan Cina dan 6 buah Sekolah Menengah. Di dapati bahawa daripada 33 orang responden, kesemuanya menunjukkan tahap pengetahuan Guru Besar daerah Kota Marudu terhadap Program Linus, iaitu skor min keseluruhan bagi setiap item untuk "Mengenal pasti tahap pengetahuan Guru Besar daerah Kata Marudu terhadap Program Linus " adalah berada di tahap sederhana, purata min 2.94 dengan purata sisihan piawai 0.34. Kajian juga mendapati terdapat 4 item yang mempunyai nilai min tertinggi mewakili tahap persetujuan "linggi", iaitu item 1 "Saya tahu apa itu Program Linus" mempunyai min = 4.45, sisihan piawai 0.83, item 2 "Saya faham apa itu Program Linus" mempunyai min = 4.14, sisihan piawai 0.71, item 9 "Semua guru linus menguasai Program Linus" mempunyai min = 4.21, sisihan piawai 0.74 dan item 10 "Semua guru di sekolah saya tahu apa itu Program Linus" mempunyai min = 3.70, sisihan piawai 0.81. Dapatan kajian juga mendapati terdapat 3 item yang mempunyai nilai min rendah mewakili tahap persetujuan "Rendah", iaitu item 6 "Saya pernah membaca pekeliling Pogram Linus" mempunyai min = 1.30, sisihan piawai 0.53, item 7 "Saya memahami pekeliling Program Linus" mempunyai min = 1.45, sisihan piawai 0.62, item 8 "Program Linus mudah dikuasai oleh guru linus" mempunyai min = 1.39, sisihan piawai 0.66.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Keyword: | Program LINUS, Literasi dan numerasi, Pengetahuan Guru Besar, Keberkesanan pelaksanaan program pendidikan, Sekolah rendah |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > LB5-3640 Theory and practice of education > LB2801-3095 School administration and organization > LB2831.6-2831.99 Administrative personnel |
Department: | SCHOOL > School of Education and Social Development |
Depositing User: | DG MASNIAH AHMAD - |
Date Deposited: | 15 Aug 2025 10:47 |
Last Modified: | 15 Aug 2025 10:47 |
URI: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/44962 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |