Penggunaan kaedah Pembelajaran Individu Berbentuk Kumpulan (PIBK) bagi meningkatkan prestasi mata pelajaran geografi tingkatan empat di SMK Kolombong, Inanam

Katrie Eming (2008) Penggunaan kaedah Pembelajaran Individu Berbentuk Kumpulan (PIBK) bagi meningkatkan prestasi mata pelajaran geografi tingkatan empat di SMK Kolombong, Inanam. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.

[img] Text
24 PAGES..pdf

Download (1MB)
[img] Text
FULLTEXT..pdf
Restricted to Registered users only

Download (5MB)

Abstract

Kajian ini adalah berdasarkan satu kajian kuasi eksperimen yang telah dijalankan di kalangan pelajar Tingkatan Empat di sebuah sekolah yang terletak di daerah Inanam Sabah. Perkara yang dibincangkan dalam kajian ini adalah ingin mengenal pasti persepsi pelajar terhadap kekuatan pengajaran dan pembelajaran menggunakan kaedah Pembe/ajaran lndividu Berbantukan Kumpu/an (PIBK). Kajian ini juga ingin mengenal pasti sama ada penggunaan kaedah PIBK dapat meningkatkan prestasi pelajar dalam mata pelajaran Geografi. Sampel kajian ini dipilih daripada dua buah kelas, iaitu pelajar daripada kelas A ialah kumpulan eksperimen dan pelajar daripada kelas B ialah kumpulan kawalan. Kumpulan eksperimen diajar mata pelajaran Geografi dengan menggunakan pendekatan PIBK selama enam minggu dan Kumpulan Kawalan pula diajar dengan menggunakan pendekatan biasa. Antara dapatan kajian yang menarik dalam kajian ini ialah penggunaan kaedah PIBK dapat meningkatkan pencapaian pelajar secara signifikan apabila perbandingan skor min ujian pra dengan ujian pasca mempunyai perbezaan yang ketara. Kajian ini juga mendapati pelajar mempunyai persepsi positif terhadap penggunaan kaedah PIBK bagi pengajaran mata pelajaran Geografi, di mana pelajar bersetuju kaedah PIBK mempunyai kekuatan untuk meningkatkan prestasi akademik mereka.

Item Type: Thesis (Masters)
Keyword: Pengajaran Individu Berbantukan Kumpulan, Pembelajaran koperatif, Kaedah pengajaran inovatif, Persepsi pelajar, Prestasi akademik, Geografi menengah, Kuasi eksperimen
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB5-3640 Theory and practice of education > LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Department: SCHOOL > School of Education and Social Development
Depositing User: DG MASNIAH AHMAD -
Date Deposited: 07 Nov 2025 10:09
Last Modified: 07 Nov 2025 10:09
URI: https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/45644

Actions (login required)

View Item View Item