Raymie A. Bakar (2006) Penggunaan laptop dalam pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru-guru sekolah menengah di daerah Keningau. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.
|
Text
mt0000000428.pdf Download (10MB) | Preview |
Abstract
Kajian ini adalah melihat tahap penggunaan laptop dalam pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru-guru sekolah menengah di daerah Keningau. Responden kajian ini adalah seramai 90 orang guru siswazah dan bukan siswazah yang menggunakan laptop sebagai bahan bantu mengajar dalam pengajaran dan pembelajaran mereka. Sampel yang digunakan juga merangkumi populasi kajian dan diambil daripada kesemua sembilan buah sekolah menengah di daerah Keningau. Instrumen kajian yang digunakan untuk mengukur pembolehubah kajian adalah menggunakan satu set soal selldik. Teknik analisis deskriptif, ujian- t, ANOVA dan MS Excel digunakan bagi menganalisis data melalui penslan SPSS 10.0. Dapatan kajian pada keseluruhannya menunjukkan tahap yang tinggi dalam penggunaan laptop di kalangan guru-guru dalam pengajaran dan pembelajaran. Begitu juga dapatan tentang tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara tahap penggunaan laptop dalam pengajaran dan pembelajaran dengan bidang mata pelajaran yang diajar, kelulusan akademik dan jantina. Sementara itu terdapat perbezaan yang signifikan antara tahap penggunaan laptop dalam pengajaran dan pembelajaran dengan umur di kalangan guru-guru
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Keyword: | laptop usage, teaching and learning, secondary school, teacher, Keningau district |
Subjects: | ?? LB1603 ?? |
Department: | SCHOOL > School of Education and Social Development |
Depositing User: | SITI AZIZAH BINTI IDRIS - |
Date Deposited: | 14 Jul 2014 14:55 |
Last Modified: | 30 Oct 2017 10:08 |
URI: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/9347 |
Actions (login required)
View Item |