Kesediaan guru dan penggunaan bahan bantu mengajar hubungannya dengan minat belajar murid pemulihan khas

Norhafizah Rasul, (2013) Kesediaan guru dan penggunaan bahan bantu mengajar hubungannya dengan minat belajar murid pemulihan khas. Universiti Malaysia Sabah. (Unpublished)

[img]PDF
10Mb

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk mendapatkan maklumat tentang kesediaan guru-guru pemulihan khas serta penggunaan BBM dalam pengajaran dan pembelajaran terhadap minat belajar murid pemulihan khas di daerah Lahad Datu. Kajian inj juga meninjau aspek kesediaan guru dan segi latihan dan minat menjadi guru pemulihan khas. Aspek penggunaan BBM ditinjau dari segi kemahiran guru pemulihan khas membina BBM dan juga keberkesanan BBM terhadap pengajaran dan pembelajaran dan sekali gus dapat melihat hubungan aspek tersebut terhadap minat belajar murid pemulihan khas. Responden seramai 44 orang Guru Pemulihan daerah Lahad Datu telah dipilih sebagai sampel kajian. Borang soal selidik digunakan untuk mengumpul data-data responden yang terdiri daripada guru pemulihan dl daerah Lahad Datu. Analisis deskriptif, Ujian t dan Ujian Korelasl Pearson pada aras slgnifikan (p>O.OS) serta Regresl Berganda telah digunakan untuk menjawab persoalan kajian. Dapatan kajian menunjukkan (min=4.1S, sps O.47) bagl kesediaan guru, (mln=4.22, p=O.46) bagi penggunaan BBM dan (min=4.07, sp=0.41) mewakili minat belajar murid pemulihan khas. Dalam ujian t padanan menunjukkan kedua-dua pemboleh ubah tidak mempengaruhr minat belajar murid pemulihan khas dengan aras signifikan 0.2S. Walau bagalmanapun, terdapat korelasr yang lemah bagl kedua-dua pemboleh ubah laitu (r=0.33) bagl kesediaan guru dengan mlnat belajar murld pemullhan khas dan (r=0.30) bagl penggunaan BBM dengan minat belajar murid pemulihan khas.Daripada kedua-dua pemboleh ubah ini, min kesedlaan guru merupakan pemboleh ubah yang paling mempengaruhl mlnat belajar mund pemulihan khas. Kedua-dua pemboleh ubah ini dilihat bukanlah faktor utama menyumbang pada minat belajar murid pemulihan khas. Justeru itu, kajian terhadap faktor luar dan persekolahan dicadangkan untuk kajlan akan datang.

Item Type:Academic Exercise
Uncontrolled Keywords:Remedial teachers , Lahad Datu , teacher training , Interest in leaning , Teaching aids
Subjects:L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools
Divisions:SCHOOL > School of Education and Social Development
ID Code:10708
Deposited By:IR Admin
Deposited On:24 Mar 2015 11:50
Last Modified:24 Mar 2015 11:50

Repository Staff Only: item control page


Browse Repository
Collection
   Articles
   Book
   Speeches
   Thesis
   UMS News
Search
Quick Search

   Latest Repository

Link to other Malaysia University Institutional Repository

Malaysia University Institutional Repository