Pendekatan analisis formalistik dan semiotik visual: mencari faktor appeal dalam watak animasi tempatan

Teddy Marius Soikun and Ag Asri Ag Ibrahim (2020) Pendekatan analisis formalistik dan semiotik visual: mencari faktor appeal dalam watak animasi tempatan. Gendang Alam, 10 (2). pp. 19-38.

[img] Text
Peranan, kandungan & penyampaian radio dalam arus pendigitalan di Malaysia-ABSTRACT.pdf

Download (62kB)
[img] Text
Pendekatan analisis formalistik dan semiotik visual, Mencari faktor ‘Appeal’ dalam watak animasi tempatan.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)

Abstract

Penulisan ini bertujuan untuk membincangkan pencapaian dan pemahaman prinsip ‘Appeal’ dalam reka bentuk watak animasi lokal. ‘Appeal’ adalah salah satu daripada 12 prinsip reka bentuk animasi dan kerap kali dianggap sebagai kurang jelas. Untuk mencapai ‘daya tarik’, salah satu kaedah yang digunakan ialah kata-kata kunci impresi penonton atau Viewer’s Impression Words (VIW), yang merupakan pengubahsuaian dari Kansei Words (KW). Kaedah ini menggabungkan teori formalistik dan semiotik visual untuk mencapai VIW, iaitu bahagian penting dalam Kejuruteraan Kansei. Kaedah ini disarankan sebagai teknik baharu untuk memperbaiki kaedah dalam memperoleh kata-kata VIW atau KW untuk digunakan dalam latihan pengukuran bagi menemukan kesan (emosi) dalam memahami ‘appeal’ sehingga dapat mencapai prinsip-prinsip longgar dalam reka bentuk watak animasi tempatan.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Reka bentuk karakter , Reka bentuk berpusat pada pengguna , Kejuruteraan Kansei
Subjects: N Fine Arts > N Visual arts
T Technology > TR Photography
Divisions: FACULTY > Faculty of Social Sciences and Humanities
Depositing User: DG MASNIAH AHMAD -
Date Deposited: 19 May 2021 20:04
Last Modified: 19 May 2021 20:04
URI: http://eprints.ums.edu.my/id/eprint/26982

Actions (login required)

View Item View Item