Pembelajaran bahasa Arab Di Universiti Malaysia Sabah: persepsi pelajar bukan Islam

Saini Ag. Damit and Mohammad Seman (2011) Pembelajaran bahasa Arab Di Universiti Malaysia Sabah: persepsi pelajar bukan Islam. SULTAN AZLAN MUHIBBUDDIN SHAH., 6 (2011). pp. 864-869. ISSN Jurnal Bahasa Jendela Alam. Jurnal of the Malaysian Modern Languages Association

[img]
Preview
Text
Pembelajaran bahasa Arab Di Universiti Malaysia Sabah.pdf

Download (169kB) | Preview

Abstract

Kertas kerja ini disediakan untuk melihat dan meneliti pelajar-pelajar bukan Islam terhadap pembelajaran bahasa Arab di Pusat Penataran Ilmu dan Bahasa, UMS. Mereka terdiri dari pelbagai etnik serta kaum seperti China, India, Kadazandusun, Sino kadazan, Iban, Kayan, Melanau, Rungus dan sebagainya. Mereka langsung tidak mempunyai asas bahasa Arab sebelum memasuki UMS sama ada di peringkat sekolah rendah mahupun sekolah menengah. Mereka dianggap sebagai pelajar minoriti mempelajari bahasa Arab, kerana majoriti pelajar yang mempelajari bahasa adalah pelajar Islam yang sudah menjadi kelaziman di mana-mana institusi pengajian tinggi di Malaysia.

Item Type: Article
Keyword: Bahasa Arab , learning process , non muslim student
Subjects: L Education > LG Individual institutions - Asia, Africa, Indian Ocean islands, Australia, New Zealand, Pacific islands
P Language and Literature > PJ Oriental languages and literatures
Department: CENTRE > Centre for the Promotion of Knowledge and Language Learning
Depositing User: NORAINI LABUK -
Date Deposited: 27 Mar 2018 15:23
Last Modified: 27 Mar 2018 15:23
URI: https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/19552

Actions (login required)

View Item View Item