Keselamatan insan dan akses pendidikan kanak-kanak warga Indonesia di Sabah

Amir Shah Noor Ahmad (2019) Keselamatan insan dan akses pendidikan kanak-kanak warga Indonesia di Sabah. Jurnal Borneo Arkhailogia (Heritage, Archaeology and History), 4. pp. 141-159. ISSN 2600-8726

[img] Text
Keselamatan insan dan akses pendidikan kanak-kanak warga Indonesia di Sabah.pdf

Download (37kB)
[img] Text
Keselamatan insan dan akses pendidikan kanak-kanak warga Indonesia di Sabah1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (631kB)

Abstract

Keselamatan tradisional yang banyak dipengaruhi oleh sarjana fahaman realisme dalam konteks Hubungan Antarabangsa.Kajian keselamatanamat menitikberatkan keselamatan negaradaripada sesuatu ancaman ketenteraan daripada negara luar. Berakahirnya perang dingin telah mengubah landskap kajian keselamatan dan lahirnya konsep baharu berkenaan keselamatan yang lebih menyeluruh termasuk keselamatan Insan. Insna merupakan objek yang terdedah kepada pelbagai ancaman seperti penyeludupan manusia, penganiayan, jenayah gangguan peribadi, penyakit berjangkit, kebuluran, kemiskinan dan gangguan sosial.Wujudfenomena baharu migrasi kanak-kanak asingke negara lain. Kajian ini bertujuan Kajian ini mempunyai tiga objektif,iaitu;pertama, melihat faktor kewujudan kanak-kanak warga asing di Tawau. Kedua, usaha kerajaan dan badan bukan kerajaan dalam menyediakan kemudahan pendidikan.Ketiga, ancaman keselamatan insan yang dihadapi oleh kanak-kanak asing di Sabah. Kajian ini menggunakan kaedah temubual di di kawasan ladangdanagensi.Juga mengguna kaedah pemerhatian di kawasan kajian. Kajian mendapati ibu bapa adalah penyumbang utama kepada kewujudan kanak-kanak asing di Sabah kerana dibawa bersama dalam migrasi dan juga yang dilahirkan di Sabah. Kanak-kanak asing perlu mendapatkan hak pendidikan bagi mengelakkan mereka tertinggal dengan arus pembangunan yang semakin pesat di Sabah.

Item Type: Article
Keyword: Keselamatan Insan , Kanak-kanak asing , Pendidikan , Sabah
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB5-3640 Theory and practice of education > LB1101-1139 Child study
L Education > LC Special aspects of education > LC8-6691 Special aspects of education > LC1390-5160.3 Education of special classes of persons > LC3701-3740 Immigrants or ethnic and linguistic minorities. Bilingual schools
Department: FACULTY > Faculty of Humanities, Arts and Heritage
Depositing User: SITI AZIZAH BINTI IDRIS -
Date Deposited: 25 Nov 2021 17:24
Last Modified: 25 Nov 2021 17:24
URI: https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31199

Actions (login required)

View Item View Item