Cabaran keusahawanan tuisyen pengajaran dan pembelajaran dalam kaedah interaktif: satu tinjauan awal

Mohd Maziz al-Hadi Moharam and Saifulazry Mokhtar and Irma Wani Othman and Ismail Maidin (2021) Cabaran keusahawanan tuisyen pengajaran dan pembelajaran dalam kaedah interaktif: satu tinjauan awal. International Journal of Accounting, Finance and Business (IJAFB), 6. pp. 170-176. ISSN 0128-1844

[img] Text
Cabaran keusahawanan tuisyen pengajaran dan pembelajaran dalam kaedah interaktif.pdf
Restricted to Registered users only

Download (159kB) | Request a copy
[img] Text
Cabaran keusahawanan tuisyen pengajaran dan pembelajaran dalam kaedah interaktif _ABSTRACT.pdf

Download (58kB)

Abstract

Kewujudan platform tuisyen menyokong untuk melahirkan kualiti pelajar yang berterusan tanpa bergantung sepenuhnya pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Namun, sejak pandemik Covid-19 melanda, proses PdP terjejas walaupun menggunakan teknologi kini seperti kaedah interaktif. Oleh itu, kajian ini dijalankan bagi mengenalpasti cabaran para keusahawanan tuisyen PdP dalam menggunakan kaedah interaktif. Beberapa tenaga pengajar tuisyen dipilih secara rawak sebagai instrument kajian. Hasil kajian mendapati terdapat tiga cabaran utama para keusahawanan yang juga pengajar tuisyen PdP dalam menggunakan kaedah interaktif iaitu pembelajaan kewangan, kemahiran ICT dan sosioekonomi pelajar. Oleh itu, implikasi kajian ini dapat menambahbaik kerjaya keusahawanan tuisyen PdP dalam penggunaan kaedah interaktif bagi menjamin kualiti pelajar yang berterusan mengikuti proses PdP. Hal ini juga selaras dengan misi dan visi Kementerian Pelajaran Malaysia dan menepati matlamat dalam industri revolusi 4.0 yang kini sedang diusahakan oleh negara mahupun diperingkat global.

Item Type: Article
Keyword: Tuisyen , Keusahawanan , Pengajaran dan Pembelajaran , PdP , Pandemik Covid-19 , Kaedah Interaktif , Kementerian Pelajaran Malaysia , Industri Revolusi 4.0
Subjects: H Social Sciences > HC Economic history and conditions > HC10-1085 Economic history and conditions
Department: CENTRE > Centre for the Promotion of Knowledge and Language Learning
Depositing User: SAFRUDIN BIN DARUN -
Date Deposited: 09 Jun 2022 08:46
Last Modified: 09 Jun 2022 08:46
URI: https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32710

Actions (login required)

View Item View Item