Minat pelajar terhadap mata pelajaran bahasa Kadazandusun dalam kalangan pelajar Daerah Tambunan, Sabah: Satu kajian kes

Rosneh Wasli (2013) Minat pelajar terhadap mata pelajaran bahasa Kadazandusun dalam kalangan pelajar Daerah Tambunan, Sabah: Satu kajian kes. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.

[img]
Preview
Text
Copy_of_mt0000000605.pdf

Download (9MB) | Preview

Abstract

Mata pelajaran Bahasa Kadazandusun (BKD) merupakan salah satu mata pelajaran bahasa mengikut keperluan etnik-etnik terbesar di Malaysia. Keperluan ini adalah sejajar dengan hasrat Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) untuk mengukuhkan perpaduan pelbagai kaum di samping mmelihara bahasa ibunda itu sebagai salah satu budaya dan warisan bangsa. Sejak mata pelajaran BKD diperkenalkan pada tahun 2006, penerimaan pelajar terhadap mata pelajaran ini kurang memberangsangkan berbanding jumlah pelajar berbangsa Kadazan-Dusun khususnya di daerah Tambunan Sabah. kajian ini bertujuan untuk meninjau minat pelajar berbangsa KadazanDusun terhadap mata pelajaran BKD. Kajian ini dilakukan ke atas empat orang responden berbangsa kadazanDusun dalam kalangan pelajar tingkatan empat yang tidak mengambil Mata pelajaran BKD dalam peperiksaan awam. Kajian merupakan rekabentuk kajian kes menggunakan data kualitatif. Temubual separuh struktur dijalankan untuk mendapatkan data. Dapatan kajian menunjukkan pelajar kurang berminat terhadap mata pelajaran BKD dan tidak akan mengambil mata pelajaran BKD di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Faktor-faktor yang dikenalpasti mempengaruhi minat terhadap mata pelajaran ini termasuklah faktor latar belakang keluarga, Pemerolehan bahasa pertama, persekitaran, faktor globalisasi, sumber pengajaran dan pembelajaran (perbezaan dialek) serta dasar kurikulum terhadap mata pelajaran BKD.

Item Type: Thesis (Masters)
Keyword: Kadazandusun language, acceptance, student interest, qualitative data
Subjects: ?? LB2361 ??
Department: SCHOOL > School of Education and Social Development
Depositing User: ADMIN ADMIN
Date Deposited: 15 Oct 2015 16:40
Last Modified: 07 Nov 2017 15:08
URI: https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/11800

Actions (login required)

View Item View Item