Faktor penentu sikap dan kepercayaan kanak-kanak di Sabah mengenai makanan dan pemakanan

Andreas Totu and Halina Sendera Mohd Yakin (2015) Faktor penentu sikap dan kepercayaan kanak-kanak di Sabah mengenai makanan dan pemakanan. Global Journal of Business & Social Science Review, 1 (2). pp. 588-597. ISSN 2289-8506

[img]
Preview
Text
Faktor_Penentu_Sikap_dan_Kepercayaan_Kanak.pdf

Download (43kB) | Preview
[img] Text
Faktor penentu sikap dan kepercayaan kanak-kanak di Sabah mengenai makanan dan pemakanan.pdf
Restricted to Registered users only

Download (507kB)

Abstract

Kertas kerja - yang bersifat empirik ini membincangkan sebahagian isu yang ditinjau dalam kajian yang penulis laksanakan. Secara khusus, kertaskerja ini mengupas berhubung dengan faktor-faktor yang menentukan pemilihan makanan dalam kalangan kanak-kanak di negeri Sabah, Malaysia. Pelbagai faktor yang dijangka mempengaruhi jenis makanan kanak-kanak telah diambilkira termasuklah faktor biologi, psikologi, sikap dan kepercayaan, ekonomi dan fizikal, sosial, persekitaran keluarga dan rakan sebaya. Peranan media turut diberi perhatian khusus terutama sekali dalam aspek peranan pengiklanan. Seramai 804 responden terlibat dalam kajian ini yang terdiri daripada kanak-kanak berumur dalam lingkungan 7-12 tahun. Kajian mendapati iklan memainkan peranan yang terpenting dalam menentukan pemilihan makanan kanak-kanak di Sabah, Malaysia. Faktor keluarga dan ibubapa, gaya hidup dan rakan sebaya turut memainkan peranan yang tidak kurang penting dalam mempengaruhi sikap dan kepercayaan kanak-kanak dalam konteks makanan dan pemakanan mereka. Kata Kunci: pengiklanan; kanak-kanak; makanan dan pemakanan; Sabah; Malaysia The paper discusses the empirical nature of some of the issues considered in the study that the authors do. Specifically , this paper analyzes the relation with the factors that determine food preferences among children in the state of Sabah , Malaysia . Various factors are expected to influence the types of food children have been taken into account factors including biology, psychology , attitudes and beliefs , economic and physical , social , family and peer environment . The role of the press were given special attention , especially in terms of the role of advertising . A total of 804 respondents participated in this study consisted of children aged between 7-12 years . The study found that advertising plays an important role in determining food preferences of children in Sabah , Malaysia . Family and parental factors , lifestyle and peers also play a role no less important in influencing the attitudes and beliefs of children in the context of food and nutrition.

Item Type: Article
Keyword: Advertising ; children ; food and nutrition ; Sabah ; Malaysia
Subjects: T Technology > TX Home economics > TX1-1110 Home economics > TX341-641 Nutrition. Foods and food supply
Department: CENTRE > Centre for the Promotion of Knowledge and Language Learning
Depositing User: ADMIN ADMIN
Date Deposited: 14 Dec 2016 15:12
Last Modified: 31 Jul 2021 21:57
URI: https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/15205

Actions (login required)

View Item View Item