Persepsi guru terhadap kepimpinan pengetua wanita sekolah menengah di daerah Tuaran

Anasari Paulus Rinsa (2009) Persepsi guru terhadap kepimpinan pengetua wanita sekolah menengah di daerah Tuaran. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.

[img] Text
24 PAGES.pdf

Download (1MB)
[img] Text
FULLTEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (6MB)

Abstract

Dalam menentukan hala tuju dan pencapaian visi serta misi sekolah ke arah kecemerlangan sekolah adalah dipengaruhl sepenuhnya oleh kepimpinan pengetua. Kajian yang dijalankan ini adalah untuk meninjau tahap persepsi guru-guru terhadap kepimpinan pengetua di lima buah sekolah menengah daerah Tuaran. Keutamaan dalam kajian IN adalah tinjauan persepsi guru terhadap kepimpinan pengetua dad aspek perancanganp, engelolaan,p enyeliaand an penilian. Satu set soal selidik yang mengandungi 40 Item telah digunakan dalam kajian IN. Set soal selidik ini perlu dijawab oleh semua responden yang dipilih secara rawak di sekolah-sekolah berkenaan. Seramai 97 orang responden yang telah menjawab soal selidik tersebut. Sekolah-sekolahy ang terlibat dalam kajian IN adalah SMK Badin, SM St. John, SMK Tamparull, SMK Sri Nangka dan SMK Tun Fuad Stephen, Kiulu. Kajian ini mendapati bahawa pengetua sekolah memainkan peranan yang penting sebagal perancang yang terbaik, mempunyal kebolehan dan berjaya melaksanakan semua perancangan, penyeiiaan, penilalan clan pengelolaan dalam apa jua aktiviti di sekolah masingmasing. Secara keseluruhannya dapatan dad kajian ini bahawa persepsi guru terhadap kepimpinan pengetua adalah di tahap sederhana iaitu skor min tahap persepsi ialah M=2.34 - 3.67.

Item Type: Thesis (Masters)
Keyword: Perception, Leadership, Gender, Women, Principal
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education
Department: FACULTY > Faculty of Psychology and Education
Depositing User: DG MASNIAH AHMAD -
Date Deposited: 09 Feb 2018 15:00
Last Modified: 20 Feb 2024 10:21
URI: https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18687

Actions (login required)

View Item View Item