Pencapaian awal matematik kanak-kanak mengikut tempoh berada di prasekolah dan jantina

Connie Cassy Ompok (2021) Pencapaian awal matematik kanak-kanak mengikut tempoh berada di prasekolah dan jantina. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities, 6. pp. 217-225. ISSN 2504-8562

[img] Text
Pencapaian awal matematik kanak-kanak mengikut tempoh berada di prasekolah dan jantina_ABSTRACT.pdf

Download (60kB)
[img] Text
Pencapaian awal matematik kanak-kanak mengikut tempoh berada di prasekolah dan jantina.pdf
Restricted to Registered users only

Download (377kB) | Request a copy

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap pencapaian awal Matematik kanak-kanak, mengenal pastikesan tempoh di prasekolah dan jantina terhadap pencapaian awal Matematik dalam kalangan kanak-kanak prasekolah. Instrumen kajian ini merupakan Pencapaian Awal Matematik (Ginsburg &Baroody, 2003) berdasarkan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan. Seramai 1108 orang kanak-kanak prasekolah yang berumur 4+ dan 5+ terlibat dalam kajian ini. Statistik deskriptif, ujian-t bebas dan ujian Ancova menggunakan SPSSversi-21 dengan markah ujian pra sebagai kovariat digunakan. Dapatan kajian menunjukkan pencapaianawal Matematik kanak-kanak berada pada tahap purata dan tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam pencapaian awal Matematik kanak-kanak mengikut jantina. Terdapat perbezaan yang signifikan dalam pencapaian awal Matematik kanak-kanak mengikut tempoh di prasekolah. Kajian lanjutan tentang tempoh berada di prasekolah terhadap pencapaian awal Matematik diperlukan untuk menjelaskan dapatan ini.

Item Type: Article
Keyword: Pencapaian Awal Matematik , Tempoh Berada di Prasekolah , Jantina , Kanak-kanak Prasekolah
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB5-3640 Theory and practice of education > LB1140-1140.5 Preschool education. Nursery schools
Department: FACULTY > Faculty of Psychology and Education
Depositing User: SAFRUDIN BIN DARUN -
Date Deposited: 25 Nov 2021 18:22
Last Modified: 25 Nov 2021 18:22
URI: https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31228

Actions (login required)

View Item View Item