Jasmine Adela Mutang and Chua Bee Seok and Ferlis Bahari and Lailawati Madlan @ Endalan and Tracy Soidi (2016) Latihan neurofeedback: Rawatan inovasi bagi kanak-kanak ADHA.
Text
Latihan neurofeedback, Rawatan inovasi bagi kanak-kanak ADHA-ABSTRACT.pdf Download (59kB) |
|
Text
Latihan Neurofeedback, Rawatan Inovasi Bagi Kanak-kanak ADHA.pdf Restricted to Registered users only Download (489kB) | Request a copy |
Abstract
Menurut Kementerian Kesihatan Malaysia, 4.3% kanak-kanak Malaysia (5–15 tahun) mempunyai ciri-ciri Attention Deficit Disorder (ADHD). Simptom utama ADHD termasuklah kesukaran mengawal selia perhatian/tumpuan, mudah terganggu, dan hiperaktif. Gelombang otak teta yang tinggi dan beta yang rendah menyebabkan masalah tumpuan dan ingatan yang rendah bagi kanak-kanak ADHD. Pada masa ini, ADHD tidak boleh diubati dan hanya boleh dikawal menggunakan rawatan ubat. Namun, pengambilan ubat-ubatan (methylphenidate) sentiasa membawa kepada kesan sampingan dan kurang respons kanak-kanak ADHD terhadap ubat. Terdapat pengkaji yang menyarankan latihan neurofeedback sebagai pilihan rawatan tambahan atau alternatif untuk kanak-kanak ADHD. Latihan neurofeedback adalah ia selamat, tidak invasif berbanding dengan rawatan dengan ubat-ubatan. Artikel ini memperkenalkan berkenaan latihan neurofeedback sebagai salah satu teknik berpotensi dalam merawat kanak-kanak ADHD.
Item Type: | Proceedings |
---|---|
Keyword: | Neurofeedback , ADHD , Kanak-kanak , Protokol neurofeddback |
Subjects: | R Medicine > RJ Pediatrics > RJ1-570 Pediatrics > RJ370-550 Diseases of children and adolescents > RJ499-507 Mental disorders. Child psychiatry |
Department: | FACULTY > Faculty of Psychology and Education |
Depositing User: | DG MASNIAH AHMAD - |
Date Deposited: | 28 Dec 2021 17:55 |
Last Modified: | 28 Dec 2021 17:55 |
URI: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31559 |
Actions (login required)
View Item |