Latihan neurofeedback: Rawatan inovasi bagi kanak-kanak ADHA

Jasmine Adela Mutang and Chua Bee Seok and Ferlis Bahari and Lailawati Madlan @ Endalan and Tracy Soidi (2016) Latihan neurofeedback: Rawatan inovasi bagi kanak-kanak ADHA.

[img] Text
Latihan neurofeedback, Rawatan inovasi bagi kanak-kanak ADHA-ABSTRACT.pdf

Download (59kB)
[img] Text
Latihan Neurofeedback, Rawatan Inovasi Bagi Kanak-kanak ADHA.pdf
Restricted to Registered users only

Download (489kB) | Request a copy

Abstract

Menurut Kementerian Kesihatan Malaysia, 4.3% kanak-kanak Malaysia (5–15 tahun) mempunyai ciri-ciri Attention Deficit Disorder (ADHD). Simptom utama ADHD termasuklah kesukaran mengawal selia perhatian/tumpuan, mudah terganggu, dan hiperaktif. Gelombang otak teta yang tinggi dan beta yang rendah menyebabkan masalah tumpuan dan ingatan yang rendah bagi kanak-kanak ADHD. Pada masa ini, ADHD tidak boleh diubati dan hanya boleh dikawal menggunakan rawatan ubat. Namun, pengambilan ubat-ubatan (methylphenidate) sentiasa membawa kepada kesan sampingan dan kurang respons kanak-kanak ADHD terhadap ubat. Terdapat pengkaji yang menyarankan latihan neurofeedback sebagai pilihan rawatan tambahan atau alternatif untuk kanak-kanak ADHD. Latihan neurofeedback adalah ia selamat, tidak invasif berbanding dengan rawatan dengan ubat-ubatan. Artikel ini memperkenalkan berkenaan latihan neurofeedback sebagai salah satu teknik berpotensi dalam merawat kanak-kanak ADHD.

Item Type: Proceedings
Keyword: Neurofeedback , ADHD , Kanak-kanak , Protokol neurofeddback
Subjects: R Medicine > RJ Pediatrics > RJ1-570 Pediatrics > RJ370-550 Diseases of children and adolescents > RJ499-507 Mental disorders. Child psychiatry
Department: FACULTY > Faculty of Psychology and Education
Depositing User: DG MASNIAH AHMAD -
Date Deposited: 28 Dec 2021 17:55
Last Modified: 28 Dec 2021 17:55
URI: https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31559

Actions (login required)

View Item View Item