Hubungan kemahiran dan pengetahuan terhadap pencapaian kendiri guru Bahasa Melayu di Sabah

Sarimawathy Jumanie and Asmiaty Amat and Syahrul Nizam Salam (2021) Hubungan kemahiran dan pengetahuan terhadap pencapaian kendiri guru Bahasa Melayu di Sabah. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities, 6. pp. 313-318. ISSN 2504-8562

[img] Text
Hubungan kemahiran dan pengetahuan terhadap pencapaian kendiri guru Bahasa Melayu di Sabah_ABSTRACT.pdf

Download (57kB)
[img] Text
Hubungan kemahiran dan pengetahuan terhadap pencapaian kendiri guru Bahasa Melayu di Sabah.pdf
Restricted to Registered users only

Download (288kB) | Request a copy

Abstract

Kajian ini bertujuan mengenal pasti hubungan pengetahuan dan kemahiran guru Bahasa Melayu terhadap pencapaian kendiri guru Bahasa Melayu di Sabah. Soal selidik sebagai instrumen kajian telah digunakan untuk mendapatkan data kuantitatif melibatkan seramai 380 guru Bahasa Melayu iaitu sebagai responden. Data kajian telah dianalisis menggunakan statistik IBM SPSS versi 22. Data yang diperoleh secara analisis inferensi menggunakan ujian statistik parametrik iaitu korelasi Pearson. Dapatan kajian daripada analisis korelasi Pearsonmenunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara tahap pengetahuan dan tahap kemahiran dengan pencapaian kendiri guru Bahasa Melayu. Implikasi daripada kajian ini, mencadangkan bahawa pencapaian kendiri guru Bahasa Melayu perlu sentiasa dipertingkatkan dan ditambah baik dari segi pengetahuan dan kemahiran dalam meningkatkan pencapaian kendiri guru Bahasa Melayu di sekolah.

Item Type: Article
Keyword: Pengetahuan , Kemahiran , Pencapaian Kendiri
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB5-3640 Theory and practice of education
Department: CENTRE > Centre for the Promotion of Knowledge and Language Learning
Depositing User: SAFRUDIN BIN DARUN -
Date Deposited: 25 Feb 2022 17:11
Last Modified: 25 Feb 2022 17:11
URI: https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31690

Actions (login required)

View Item View Item