Fenomenologi institusi kekeluargaan dalam pentafsiran dan makna pengalaman hidup: Keupayaan adaptasi keluarga sebagai pihak signifikan penentu kejayaan tugasan ahli akademik ekspatriat di Institusi Pengajian Tinggi Malaysia

Mohd Kamal Mohd Shah and Saifulazry Mokhtar and Irma Wani Othman and Muhammad Safuan Yusoff and Mohd. Sohaimi Esa and Romzi Ationg and Habibah @ Artini Ramlie (2021) Fenomenologi institusi kekeluargaan dalam pentafsiran dan makna pengalaman hidup: Keupayaan adaptasi keluarga sebagai pihak signifikan penentu kejayaan tugasan ahli akademik ekspatriat di Institusi Pengajian Tinggi Malaysia. International Journal of Education, Psychology and Counselling, 6. pp. 73-88. ISSN 0128-164X

[img] Text
Fenomenologi institusi kekeluargaan dalam pentafsiran dan makna pengalaman hidup,ABSTRACT.pdf

Download (57kB)
[img] Text
FENOMENOLOGI INSTITUSI KEKELUARGAAN DALAM PENTAFSIRAN DAN MAKNA PENGALAMAN HIDUP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (238kB) | Request a copy

Abstract

Kursus teras universiti adalah kursus asas yang ditetapkan oleh universiti. Pelajar wajib mengambil dan wajib lulus kursus ini. Di Universiti Malaysia Sabah (UMS), salah satu kursus teras universiti adalah kursus Sejarah Pembentukan Bangsa Malaysia yang diwujudkan selari dengan penubuhan UMS pada tahun 1994. Kursus ini ditawarkan oleh Pusat Penataran Ilmu dan Bahasa (PPIB) kepada pelajar-pelajar peringkat ijazah pertama di UMS. Pada tahun 2004, kursus ini diubah namanya menjadi kursus Sejarah Pembentukan Nasion Malaysia dan seterusnya digantikan dengan kursus baharu iaitu Hubungan Etnik pada tahun 2008. Seterusnya, kursus teras ini diubah lagi dengan nama baharu iaitu Penghayatan Etika dan Peradaban pada tahun 2020. Kertas kerja ini membincangkan tentang evolusi kursus teras tersebut dengan menumpukan kepada aspek sinopsis, objektif dan kandungan ketiga-tiga kursus ini, serta kaedah pengajaran dan pembelajaran. Kaedah perbincangan pula dibuat secara deskriptif naratif dan deskriptif analitikal dengan menganalisis teks berasaskan sumber primer dan sekunder, serta bersandarkan pengalaman dan pemerhatian penulis dalam mengendalikan kursus teras tersebut. Hasil kajian mendapati bahawa kursus teras universiti bersifat dinamik dan anjal, serta seiring dengan kehendak dan keperluan semasa sebagai usaha memenuhi komponen kenegaraan Malaysia.

Item Type: Article
Keyword: Institusi kekeluargaan , Pentafsiran dan makna pengalaman hidup , Keupayaan adaptasi keluarga , Kejayaan tugasan , Ahli akademik ekspatriat
Subjects: H Social Sciences > HQ The family. Marriage. Woman > HQ1-2044 The Family. Marriage. Women
L Education > LB Theory and practice of education > LB5-3640 Theory and practice of education > LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Department: FACULTY > Faculty of Engineering
Depositing User: DG MASNIAH AHMAD -
Date Deposited: 19 Jul 2022 15:41
Last Modified: 19 Jul 2022 15:41
URI: https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32991

Actions (login required)

View Item View Item