Minat murid berpencapaian rendah terhadap pembelajaran

Christina Andin and Rosmiza Mohd Zainol and Wong, Hock Chuo and Rohana Hamzah (2019) Minat murid berpencapaian rendah terhadap pembelajaran. Jurnal Penyelidikan Pendidikan, 20. pp. 156-170. ISSN 1511-6530

[img] Text
Minat murid berpencapaian rendah terhadap pembelajaran.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
Minat murid berpencapaian rendah terhadap pembelajaran _ABSTRACT.pdf

Download (55kB)

Abstract

Kajian ini dilakukan untuk mengenal pasti minat ke sekolah dan tahap penglibatan murid berpencapaian rendah dalam pembelajaran. Kajian adalah berdasarkan reka bentuk kuantitatif dengan menggunakan soal selidik sebagai instumen utama. Sampel kajian melibatkan 40 orang murid berpencapaian rendah di sebuah sekolah menengah di pusat bandar Kota Kinabalu. Kajian menunjukkan sebahagian besar murid tidak merasa seronok ke sekolah. Tahap penglibatan dalam pembelajaran juga pada tahap rendah. Murid merasakan pendekatan pengajaran guru sebagai kurang menarik minat mereka untuk belajar. Sokongan keluarga dan rakan sebaya juga menjadi faktor murid tidak minat terhadap pembelajaran. Hasil kajian ini memberikan justifikasi bahawa program motivasi yang khusus kepada murid pencapaian rendah sangat diperlukan. Seterusnya faktor pengajaran guru, sokongan keluarga dan rakan sebaya perlu diberi pertimbangan sewajarnya dalam merangka sebarang program motivasi untuk murid pencapaian rendah.

Item Type: Article
Keyword: Minat , Pencapaian akademik , Faktor kejayaan , Pembelajaran , Motivasi
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB5-3640 Theory and practice of education
Department: FACULTY > Faculty of Psychology and Education
Depositing User: SAFRUDIN BIN DARUN -
Date Deposited: 16 Jul 2022 18:10
Last Modified: 16 Jul 2022 18:10
URI: https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33250

Actions (login required)

View Item View Item