Pembinaan dan pengesahan soal selidik proses pelaksanaan STEM dalam pengajaran dan pembelajaran guru

Mohammad Azri Amatan and Crispina Gregory K Han and Vincent Pang (2022) Pembinaan dan pengesahan soal selidik proses pelaksanaan STEM dalam pengajaran dan pembelajaran guru. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 7. pp. 1-13. ISSN 2504-8562

[img] Text
Pembinaan dan pengesahan soal selidik proses pelaksanaan STEM dalam pengajaran dan pembelajaran guru.pdf

Download (38kB)
[img] Text
Pembinaan dan pengesahan soal selidik proses pelaksanaan STEM dalam pengajaran dan pembelajaran guru1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (392kB) | Request a copy

Abstract

Tujuan kajian ini adalah untuk membangunkan dan mengesahkan Soal Selidik Proses Pelaksanaan STEM dalam Pengajaran dan Pembelajaran Guru, bagi menilai proses pelaksanaan STEM dari perspektif guru sebagai pelaksana di Sekolah Menengah. Berdasarkan penerokaan literatur, konstruk dan item yang dikenal pasti menyumbang kepada proses pelaksanaan STEM dalam pengajaran dan pembelajaran guru berjaya dibangunkan. Soal Selidik Proses Pelaksanaan STEM telah melalui kesahan muka dan kesahan kandungan instrumen melibatkan 13 orang pakar. Manakala, kesahan konstruk dan kebolehpercayaan instrumen telah disemak menggunakan perisian Statistical Package of Social Science (SPSS) Versi 25.0. Seramai 825 orang guru sekolah menengah terlibat dalam kajian ini. Muatan faktor bagi setiap item berada pada julat 0.522 hingga 0.888, manakala keputusan analisis kebolehpercayaan adalah a=0.957. Keputusan kesahan dan kebolehpercayaan yang dijalankan mengesahkan soal selidik ini sesuai digunakan dalam kajian sebenar.

Item Type: Article
Keyword: Kesahan , Kebolehpercayaan , Proses Pelaksanaan STEM . Pengajaran dan Pembelajaran
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB5-3640 Theory and practice of education > LB1603-1696.6 Secondary education. High schools
Department: FACULTY > Faculty of Psychology and Education
Depositing User: SITI AZIZAH BINTI IDRIS -
Date Deposited: 02 Aug 2022 15:37
Last Modified: 02 Aug 2022 15:37
URI: https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33639

Actions (login required)

View Item View Item