Earnie Elmie Hilmi and Mohd. Sohaimi Esa and Habibah Artini Ramlie and Syamsul Azizul Marinsah and Saifulazry Mokhtar (2022) Pemahaman dan penerimaan golongan sarjana islam mengenai konsep pluralisme agama: Satu sorotan literatur. Journal of Islamic Social Sciences and Humanities, 27. pp. 229-239. ISSN 2232-0431 (P-ISSN) , 2504-8422 (E-ISSN)
Text
ABSTRAK.pdf Download (50kB) |
|
Text
FULLTEXT.pdf Restricted to Registered users only Download (222kB) | Request a copy |
Abstract
Pluralisme agama merupakan satu aliran yang muncul dalam pemikiran masyarakat Malaysia. Penerimaan terhadap aliran ini berbeza mengikut pemahaman masing-masing terhadap definisi pluralisme agama. Kajian ini menggunakan kaedah kualitatif dengan pendekatan analisis kandungan untuk menganalisis kefahaman dan penerimaan masyarakat terutamanya sarjana terhadap pluralisme agama melalui kajian literatur tradisi atau naratif yang dilakukan. Hasil daripada kajian literatur menunjukkan pandangan golongan sarjana terbahagi kepada tiga kelompok iaitu menyokong, pertengahan dan menolak. Golongan yang menerima pluralisme agama, mereka menerima dalam erti kepelbagaian agama, toleransi agama, dialog antara agama dan kebebasan beragama. Golongan pertengahan menerima pluralisme agama secara bersyarat iaitu menerima maksud erti kepelbagaian agama tetapi menolak maksud fahaman menyamaratakan kebenaran semua agama dan golongan yang terakhir ialah mereka yang menolak fahaman pluralisme agama dalam maksud menyamaratakan kebenaran semua agama.
Item Type: | Article |
---|---|
Keyword: | Pluralisme agama , Sarjana , Kepelbagaian agama |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion > BL Religion > BL1-2790 Religions. Mythology. Rationalism > BL660-2680 History and principles of religions > BL1000-2370 Asian. Oriental |
Department: | CENTRE > Centre for the Promotion of Knowledge and Language Learning |
Depositing User: | DG MASNIAH AHMAD - |
Date Deposited: | 08 Nov 2022 08:32 |
Last Modified: | 08 Nov 2022 08:32 |
URI: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34694 |
Actions (login required)
View Item |