Tahap Gaya Pembelajaran Pelajar Kejuruteraan Mekanikal di Politeknik Kota Kinabalu, Sabah

Crispina Gregory K Han and Limi Chong (2023) Tahap Gaya Pembelajaran Pelajar Kejuruteraan Mekanikal di Politeknik Kota Kinabalu, Sabah. Jurnal Pemikir Pendidikan, 11. pp. 73-80. ISSN 1985-3637

[img] Text
ABSTRACT.pdf

Download (38kB)
[img] Text
FULL TEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (177kB) | Request a copy

Abstract

Tujuan kajian ini adalah untuk mengkaji tahap gaya pembelajaran pelajar di Jabatan Kejuruteraan Mekanikal, Politeknik Kota Kinabalu. Seramai 214 daripada 477 populasi pelajar dipilih sebagai responden kajian. Teknik persampelan rawak berstrata tidak berkadaran digunakan dalam menentukan sampel kajian. Proses pengumpulan data adalah menggunakan borang soal selidik. Statistik deskriptif digunakan untuk menganalisis data menggunakan perisian The Statistical Package for The Social Science (SPSS) versi 28. Nilai Alpha Cronbach bagi soal selidik gaya pembelajaran ialah .788. Hasil kajian mendapati bahawa gaya pembelajaran pelajar adalah pada tahap yang tinggi iaitu dengan skor min 3.63 (SP=.397). Kesimpulannya, apabila pelajar mempunyai pengetahuan tentang pilihan gaya pembelajaran dan memanfaatkan pelbagai gaya pembelajaran, ia dapat membantu untuk meningkatkan prestasi akademik mereka.

Item Type: Article
Keyword: Gaya Pembelajaran, Pengajaran dan Pembelajaran, Model Dunn dan Dunn
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB5-3640 Theory and practice of education > LB2300-2430 Higher education > LB2331.7-2335.8 Teaching personnel
L Education > LC Special aspects of education > LC8-6691 Special aspects of education > LC980-1099.5 Types of education > LC1041-1048 Vocational education (General)
Department: FACULTY > Faculty of Psychology and Education
Depositing User: SITI AZIZAH BINTI IDRIS -
Date Deposited: 06 Sep 2023 15:38
Last Modified: 06 Sep 2023 15:38
URI: https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36737

Actions (login required)

View Item View Item