Hubungan faktor diri, keluarga dan guru dengan kehadiran pelajar ke sekolah

Noraishah Yusop (2013) Hubungan faktor diri, keluarga dan guru dengan kehadiran pelajar ke sekolah. Masters thesis, University Malaysia Sabah.

[img] Text
24 PAGES.pdf

Download (960kB)
[img] Text
FULLTEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)

Abstract

Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenalpasti hubungan faktor diri, keluarga dan guru dengan kehadiran pelajar ke sekolah. Kajian ini dijalankan dalam kalangan pelajar-pelajar tahap dua di Sekolah Kebangsaan Kepayan, Kata Kinabalu, Sabah. Seramai 210 orang murid Tahun 4, Tahun 5 dan Tahun 6 di sekolah berkenaan yang terlibat dalam kajian ini. Data dianalisis menggunakan perisian Statistical Packages for Social Science (SPPS) versi 16.0. Hasil analisis infrensi Korelasi Pearson mendapati bahawa terdapat hubungan positif yang signifikan di antara pembolehubah-pembolehubah utama kajian ini. Manakala analisis ujian-t menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan pada pembolehubah masalah kedatangan pelajar ke sekolah berdasarkan jantina responden. Manakala pengujian hipotesis nol ketiga melalui ujian ANOVA mendapati terdapat perbezaan yang signifikan terhadap masalah berdasarkan pembolehubah keluarga.

Item Type: Thesis (Masters)
Keyword: Pelajar, Kehadiran, Sekolah
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB5-3640 Theory and practice of education > LB2801-3095 School administration and organization > LB3011-3095 School management and discipline
Department: SCHOOL > School of Education and Social Development
Depositing User: DG MASNIAH AHMAD -
Date Deposited: 14 Sep 2023 09:58
Last Modified: 14 Sep 2023 09:58
URI: https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36755

Actions (login required)

View Item View Item