Tan, Ak Mong (2005) Penilaian guru-guru terhadap pelaksanaan sistem saraan Malaysia (SSM) dalam meningkatkan motivasi kerja. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.
![]() |
Text
24 PAGES.pdf Download (2MB) |
![]() |
Text
FULLTEXT.pdf Restricted to Registered users only Download (15MB) |
Abstract
Kajian ini bertujuan melihat faktor-faktor yang mempengaruhi motivasi guru-guru dalam pelaksanaan Sistem Saraan Malaysia (SSM) di sekolah. Kajian ini akan melihat persepsi tentang kepuasan kerja, penilaian prestasi dan motivasi kerja guru. Penyelidikan inl iuga bertujuan menentukan sama ada terdapat perbezaan persep.:ii g ru-· guru tentang kepuasan kerja, penilaian prestasi dan motivasi kerja dengan faktor demografi guru seperti jantina, tempoh perkhidmatan, jawatan dan bidang ikhtisas guru. Responden terdiri 302 orang guru daripada 1405 orang guru dipilih secara rawak berstrata dari 21 buah Sekolah Menengah di daerah Kota Kinabalu, Sabah. Analisis dat statistik telah menggunakan Program SPSS dengan kaedah pekali pertalian Pearson untuk pengujian hipotesis nul perkaitan antara kepuasan kerja dan penilaian prestasi; kepuasan kerja dan motiva i kerja; dan penilaian prestasi dan motivasi kerja. Analisis varians (ANOVA) dan Ujian-t telah digunakan untuk menguji ipot .si hipotesis lain. Sebanyak 15 hipotesis telah dibentuk oleh pengkaji. Keputusan yang telah diperolehi sebagaimana berikut: 1) Hipotesis nul tentang hubungan antara kepuasan kerja dengan penilaia prestasi; kepuasan kerja dengan motivasi kerja; dan penilaian prestasi dengan motivasi kerja ditolak. 2) Hipotesis nul tentang perbezaan persepsi guru tentang kepuasan kerja; penilaian prestasi dan motivasi kerja dengan ciri-ciri demografi seperti jantina, tempoh perkhidmatan, jawatan dan kelayakan ikhtisas guru diterima. 3) Hipotesis nul tentang perbezaan persepsi guru tentang P-nilaia1l prestasi dengan bidang ikhtisas guru ditolak. Bagi semua L jian statistik dalam penyelidikan ini, tahap signifikan yang dipakai adala ·1 pada p < 0.05. Hasil analisis skor min, kajian juga mendapati dalarn pelaksanaan SSM faktor yang penting ialah kepuasan kerja, diikuti motivasi dan penilaian prestasi. Beberapa cadangan kajian lanjuta telah dikemukakan pada akhir kajian bagi memanfaatkan kaji n mengenai pelaksanaan SSM dan hubungannya dengan motivai kerja.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Keyword: | Sistem Saraan Malaysia, Motivasi kerja guru, Kepuasan kerja, Penilaian prestasi, Demografi guru, Persepsi guru, Sekolah menengah |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > LB5-3640 Theory and practice of education > LB1050.9-1091 Educational psychology |
Department: | SCHOOL > School of Education and Social Development |
Depositing User: | DG MASNIAH AHMAD - |
Date Deposited: | 16 May 2025 13:16 |
Last Modified: | 16 May 2025 13:16 |
URI: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/43798 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |