Gaya pengurusan guru sains dan keberkesanan pengurusan bilik sains di sekolah-sekolah Wilayah Persekutuan Labuan

Siti Adilah Ali (2014) Gaya pengurusan guru sains dan keberkesanan pengurusan bilik sains di sekolah-sekolah Wilayah Persekutuan Labuan. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.

[img] Text
24 PAGES.pdf

Download (1MB)
[img] Text
FULLTEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (11MB)

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk menyelidik dan mengenal pasti gaya pengurusan guru Sains dan keberkesanan pengurusan bilik sains di sekolah-sekolah di Wilayah Persekutuan Labuan. Dimensi amalan gaya pengurusan guru-guru Sains akan mencorakkan budaya dalam pengurusan bllik-bilik Sains. Sebelum pembangunan modul, hubungan dl antara gaya pengurusan 4 Sistem Rensis Ukert dengan keberkesanan pengurusan bilik sains telah dikajl. Keberkesanan pengurusan bilik sains dikaji dart segi keberkesanan lnfrstruktur serta kebolehan dart segi penguasaan Kemahiran Proses Sains dan Kemahlran Manipulatif Sains mund. Pengumpulan data dilakukan melalul Instrument soal selidik. Sampel kajian terdirt danpada 146 orang guru Sains dan sekolah rendah dan menengah. Keputusan kajian mendapati bahawa gaya pengurusan mempunyai hubungan yang signifikan dengan tempoh mengajar tetapi tidak signifikan dengan jenis sekolah dan opsyen guru. Analisis data dibuat dengan menggunakan 'Alpha Cronbach. Analisis peratus kekerapan(frequency), min, mod, median, julat (range), sisihan piawai dan ujian korelasi.

Item Type: Thesis (Masters)
Keyword: Bullying in schools, Student behavior, Discipline problems in secondary schools, Anti-bullying strategies
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB5-3640 Theory and practice of education > LB2801-3095 School administration and organization > LB3011-3095 School management and discipline
Department: FACULTY > Faculty of Psychology and Education
Depositing User: DG MASNIAH AHMAD -
Date Deposited: 15 Aug 2025 11:46
Last Modified: 15 Aug 2025 11:46
URI: https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/44975

Actions (login required)

View Item View Item