Azieyana Aziz and Christina Andin (2018) Penggunaan strategi pembelajaran koperatif untuk meningkatkan tahap kemahiran berfikir aras tinggi pelajar. Malaysian Journal of Education, 43 (1). pp. 1-10. ISSN 2180-0782
|
Text
FULLTEXT.pdf Restricted to Registered users only Download (318kB) | Request a copy |
Abstract
Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti keberkesanan strategi pembelajaran koperatif bagi meningkatkan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) pelajar. Kajian dijalankan menggunakan kaedah eksperimen pengagihan rawak di tiga buah sekolah menengah di daerah Keningau dan melibatkan seramai 62 orang pelajar tingkatan lima yang mengambil subjek Ekonomi. Di setiap sekolah, pelajar dibahagikan kepada dua kumpulan yang terdiri daripada kumpulan kawalan yang diajar menggunakan strategi pembelajaran konvensional dan kumpulan rawatan yang diajar menggunakan strategi pembelajaran koperatif selama sembilan minggu. Markah kumpulan pelajar kemudian dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for Social Science for Windows Version 17.0 (SPSS). Perisian SPSS digunakan untuk mendapatkan min keseluruhan markah kumpulan kawalan dan rawatan dalam ujian pra pasca, nilai ujian-t, signifikan serta min persepsi pelajar mengenai keberkesanan strategi pembelajaran koperatif. Hasil daripada analisis data yang dilakukan terhadap ujian pra-pasca kumpulan rawatan dan kawalan mendapati terdapat peningkatan tahap KBAT pelajar dalam kumpulan rawatan dengan jumlah min markah 59.26 berbanding dengan kumpulan kawalan dengan jumlah min markah 50.45. Keadaan ini menunjukkan penggunaan strategi pembelajaran koperatif dalam pengajaran dan pembelajaran dapat membantu meningkatkan KBAT pelajar. Proses interaksi yang berlaku melalui pembelajaran koperatif membantu meningkatkan keupayaan pelajar menganalisis, memberikan idea baharu serta membuat hubung kait. Kajian ini memberi implikasi penting untuk mengenal pasti alternatif yang boleh digunakan oleh guru untuk meningkatkan KBAT pelajar.
| Item Type: | Article |
|---|---|
| Keyword: | Effectiveness, higher order thinking skills, conventional learning, cooperative learning, strategy, Economic subject |
| Subjects: | H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD28-9999 Industries. Land use. Labor > HD72-88 Economic growth, development, planning Q Science > QA Mathematics > QA1-939 Mathematics > QA71-90 Instruments and machines > QA75.5-76.95 Electronic computers. Computer science > QA76.75-76.765 Computer software |
| Department: | FACULTY > Faculty of Education and Sport Studies |
| Depositing User: | JUNAINE JASNI - |
| Date Deposited: | 30 Sep 2025 16:14 |
| Last Modified: | 30 Sep 2025 16:14 |
| URI: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/45207 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |

