Abd Razak Affandi (2004) Motives of counter-trade engagement by Malaysian companies. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.
|
Text
24 PAGES..pdf Download (1MB) |
|
|
Text
FULLTEXT..pdf Restricted to Registered users only Download (9MB) |
Abstract
"Counter-trade" menyumbang sejumlah 20 hingga 30 peratus perdagangan dunia. Terdapat beberapa kajian yang menyentuh tentang motif penggunaan "counter-trade". Bagaimanapun, tidak terdapat sebarang bukti yang menunjukkan kajian sedemikian telah dilakukan di Malaysia. "Counter-trade" dijangkakan akan mengalami lonjakkan pertumbuhan yang besar dimasa hadapan. Penemuan kajian ini menunjukkan bahawa aspek kewangan dan pentadbiran yang mudah merupakan motif utama yang mendorong pemakaian "counter-trade". Berteraskan kepada penemuan tersebut, syarikat-syarikat Malaysia harus mengambil peluang untuk mengembangkan perniagaan mereka menerusi kaedah pemasaran yang bukan konvensional seperti "counter-trade" tanpa modal yang besar. "Counter-trade" mampu bertindak sebagai alat yang dapat meneutralkan ancaman-ancaman yang timbul daripada impak persaingan perdagangan global.
| Item Type: | Thesis (Masters) |
|---|---|
| Keyword: | Counter-trade, International trade, Non-conventional marketing, Financial motives, Administrative motives |
| Subjects: | H Social Sciences > HF Commerce > HF1-6182 Commerce > HF1014 Balance of trade |
| Department: | SCHOOL > School of Business and Economics |
| Depositing User: | DG MASNIAH AHMAD - |
| Date Deposited: | 29 Sep 2025 11:38 |
| Last Modified: | 29 Sep 2025 11:38 |
| URI: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/45243 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |

