Motives of counter-trade engagement by Malaysian companies

Abd Razak Affandi (2004) Motives of counter-trade engagement by Malaysian companies. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.

[img] Text
24 PAGES..pdf

Download (1MB)
[img] Text
FULLTEXT..pdf
Restricted to Registered users only

Download (9MB)

Abstract

"Counter-trade" menyumbang sejumlah 20 hingga 30 peratus perdagangan dunia. Terdapat beberapa kajian yang menyentuh tentang motif penggunaan "counter-trade". Bagaimanapun, tidak terdapat sebarang bukti yang menunjukkan kajian sedemikian telah dilakukan di Malaysia. "Counter-trade" dijangkakan akan mengalami lonjakkan pertumbuhan yang besar dimasa hadapan. Penemuan kajian ini menunjukkan bahawa aspek kewangan dan pentadbiran yang mudah merupakan motif utama yang mendorong pemakaian "counter-trade". Berteraskan kepada penemuan tersebut, syarikat-syarikat Malaysia harus mengambil peluang untuk mengembangkan perniagaan mereka menerusi kaedah pemasaran yang bukan konvensional seperti "counter-trade" tanpa modal yang besar. "Counter-trade" mampu bertindak sebagai alat yang dapat meneutralkan ancaman-ancaman yang timbul daripada impak persaingan perdagangan global.

Item Type: Thesis (Masters)
Keyword: Counter-trade, International trade, Non-conventional marketing, Financial motives, Administrative motives
Subjects: H Social Sciences > HF Commerce > HF1-6182 Commerce > HF1014 Balance of trade
Department: SCHOOL > School of Business and Economics
Depositing User: DG MASNIAH AHMAD -
Date Deposited: 29 Sep 2025 11:38
Last Modified: 29 Sep 2025 11:38
URI: https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/45243

Actions (login required)

View Item View Item