Lee, Bih Ni and Connie Shin @ Connie Cassy Ompok (2025) Merapatkan jurang pendidikan luar bandar di Sabah cabaran, inovasi dan strategi inklusif untuk akses saksama dan pembelajaran berkualiti. Penyelidikan dalam Pendidikan Luar Bandar. pp. 1-8.
|
Text
FULLTEXT.pdf Restricted to Registered users only Download (344kB) |
Abstract
Kajiannya meneroka jurang pendidikan luar bandar yang berterusan di Sabah, Malaysia, memfokuskan kepada cabaran, inovasi, dan strategi inklusif yang membentuk akses saksama dan pembelajaran berkualiti. Menggunakan reka bentuk penyelidikan dua bahagian, kajian itu mula-mula mengumpulkan data kuantitatif dan kualitatif utama melalui alatan dalam talian, disokong oleh kaedah pengumpulan data berbantukan AI untuk menjangkau peserta jauh dengan cekap. Kedua, pendekatan Analisis Data Sekunder Kaedah Campuran (MMSDA) digunakan untuk meneliti laporan, dasar dan literatur akademik yang sedia ada. Penemuan mendedahkan halangan utama seperti ketidaksamaan digital, kekurangan guru dan pengehadan infrastruktur, di samping menyerlahkan penyelesaian baharu termasuk pembelajaran dipacu teknologi, penglibatan komuniti dan inisiatif dasar. Kajian ini menyumbangkan pandangan praktikal untuk pendidik, penggubal dasar dan NGO yang bertujuan untuk meningkatkan ekuiti pendidikan di kawasan luar bandar yang kurang mendapat perkhidmatan.
| Item Type: | Article |
|---|---|
| Keyword: | Pendidikan luar bandar, Ekuiti pendidikan, Sabah, Strategi inklusif |
| Subjects: | L Education > LC Special aspects of education > LC8-6691 Special aspects of education |
| Department: | FACULTY > Faculty of Education and Sport Studies |
| Depositing User: | DG MASNIAH AHMAD - |
| Date Deposited: | 31 Oct 2025 16:49 |
| Last Modified: | 31 Oct 2025 16:49 |
| URI: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/45561 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |

