Suhaidi Ibrahim (2009) Keberkesanan pendekatan "pemujukan menakutkan" (fear arousing appeal) dalam Kempen Anti Merokok oleh Kementerian Kesihatan Malaysia: satu kalian kes di Universiti Malaysia Sabah. Universiti Malaysia Sabah. (Unpublished)
|
Text
ae0000000819.pdf Download (2MB) | Preview |
Abstract
Penggunaan pendekatan "pemujuk menakutkan" (fear arousing appeal) merupakan satu pendekatan yang dapat memberikan kesan yang mendalam kepada khalayak dalam mengubah tingkah laku mereka. Pendekatan "pemujukan menakutkan" (fear arousing appeal) telah digunakan dalam pelbagai jenis kempen seperti Kempen Keselamatan Jalan Raya, Kempen Keselamatan Menggunakan Tenaga Elektrik, dan" juga Kempen Kesihatan. Dalam kajian ini, pengkaji mengfokuskan kepada keberkesanan penggunaan pendekatan "pemujukan menakutkan" (fear arousing appeal) dalam Kempen Kesihatan iaitu Kempen Anti Merokok yang dijalankan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia. Kajian ini dilakukan adalah untuk mengetahui keberkesanan penggunaan pendekatan "pemujukan menakutkan" (Fear Arousing Appeal) dalam Kempen Anti Merokok berupaya memberi kesedaran tentang bahaya merokok terhadap pelajar - pelajar Universiti Malaysia Sabah (UMS). Responden yang dipilih adalah pelajar UMS yang terdiri dari pelbagai bidang pengajian dan tahun pengajian. Data dikumpul melalui borang soal selidik dan hasil kajian dianalisis menggunakan perisian Pakej Statistik Sains Sosial(SPSS).
Item Type: | Academic Exercise |
---|---|
Keyword: | Frightening persuader, Frightening persuasion, Fear arousing appeal, Kempen Anti Merokok, Anti smoking campaign |
Subjects: | H Social Sciences > HV Social pathology. Social and public welfare. Criminology ?? RA0421 ?? |
Department: | SCHOOL > School of Social Sciences |
Depositing User: | ADMIN ADMIN |
Date Deposited: | 05 Dec 2012 16:23 |
Last Modified: | 13 Oct 2017 14:04 |
URI: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/5481 |
Actions (login required)
View Item |