Yennah Juakim (2013) Hubungan sikap, minat dan pengajaran guru dengan pencapaian akademik dalam mata pelajaran matematik di kalangan pelajar di Sekolah Menengah Kota Marudu, Sabah. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.
|
Text
Hubungan sikap, minat dan pengajaran guru.pdf Download (10MB) | Preview |
Abstract
Pencapaian Matematik pelajar tingkatan empat adalah memuaskan. Oleh itu, faktor yang berkaitan dengan pencapaian Matematik mendapat perhatian pengkaji. Dalam konteks kajian ini, hanya Liga faktor yang dikaji iaitu sikap pelajar terhadap Matematik, mint pelajar terhadap Matematik, persepsi pengajaran guru . Seramai 100 orang pelajar tingkatan empat darf Menengah di daerah Kota Marudu telah diambil sebagai sampel kajian. Pencapaian Matematik adalah berdasarkan keputusan peperiksaan semester pertama. Kajian ini dijalankan dengan kaedah tinjauan secara soot selidik. Soal selidik mengandungi 29 item dengan Mai kebolehpercayaan a=0.85. Semua data diproses dengan statistical packages for Social Sciences (SPSS) for Windows Version 16.0. Analisis deskriptif dan analisis inferensi telah digunakan dalam tatacara menganalisis data. Dapatan menunjukkan bahawa kebanyakan responden mempunyai tahap sikap yang tinggi dan minat yang tinggi terhadap Matematik . Persepsi responden tentang pengajaran guru terhadap pencapaian Matematik adalah positif. Sikap mempunyai hubungan yang positif signifikan dengan pencapaian Matematik iaitu (r=0.11) Manakala, mint mempunyai hubungan yang sederhana terhadap pencapaian mata pelajaran Matematik iaitu (r=0.28).
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Keyword: | Mathematic, perception of teaching, student’s interest, achievement |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education |
Department: | FACULTY > Faculty of Psychology and Education |
Depositing User: | MUNIRA BINTI MARASAN - |
Date Deposited: | 27 Nov 2017 09:54 |
Last Modified: | 27 Nov 2017 09:54 |
URI: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17671 |
Actions (login required)
View Item |