Hubungan kesediaan belajar dan motivasi dengan gaya pembelajaran murid sekolah rendah di Wilayah Persekutuan Labuan

Khairul Nisah Bujang (2014) Hubungan kesediaan belajar dan motivasi dengan gaya pembelajaran murid sekolah rendah di Wilayah Persekutuan Labuan. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.

[img]
Preview
Text
Hubungan kesediaan belajar dan motivasi.pdf

Download (682kB) | Preview

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan kesediaan belajar dan motivasi dengan gaya pembelajaran murid sekolah rendah di Wilayah Persekutuan Labuan. Sebanyak 17 buah sekolah rendah dengan jumlah responden adalah sebanyak 274 orang murid. Hubungan kesediaan belajar dan motivasi dengan gaya pembelajaran murid diukur dengan menggunakan soal selidik yang diubahsual daripada Instrumen oleh Selmes .l.P dalam jurnal beliau yang bertajuk "Improving study skills: Changing perspective in education. Dapatan daripada kajian rintis menunjukkan pekali kebolehpercayaan Alpha Cronbach ialah 0.682. sebanyak 35 orang responden telah dipilih untuk menjayakan kajian rintls Inl dan semua borang soal selldik yang lengkap telah dipulangkan. Data yang diperolehl dianalisis menggunakan pertsian ''Statistical Package For Social Sciences" ( SPSS) versi 21.0.Dapatan kajian menunjukkan hubungan kesedian belajar dengan gaya pembelajaran menunjukan satu hubungan yang signifikan dengan r= .699 tetapi sederhana.Manakala hunbungan motlvasi dengan gaya pembelajaran menunjukkan hubungan positif yang lemah tetapi signifikan dengan r=.S44.Hasil kajlan juga menunjukkan bahawa gaya pembelajaran murid tidak mempunyai hubungan yang signifikan dengan jantina, tempat tinggal dan bangsa murid. Cadangan yang relevan berdasarkan dapatan kajian dikemukakan.

Item Type: Thesis (Masters)
Keyword: willingness to learn, motivation, learning style, primary school
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education
Department: FACULTY > Faculty of Psychology and Education
Depositing User: MUNIRA BINTI MARASAN -
Date Deposited: 22 Mar 2018 10:10
Last Modified: 22 Mar 2018 10:10
URI: https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/19298

Actions (login required)

View Item View Item