Mohd. Zaki Ishak and Narawi Abu Bakar (2019) Keberkesanan model response-to-intervention (RTI) dalam menyelesaikan masalah matematik berayat murid sekolah rendah. Borneo International Journal of Education, 1. pp. 57-74. ISSN 2710-7361
Text
Keberkesanan model response-to-intervention (RTI) dalam menyelesaikan masalah matematik berayat murid sekolah rendah-Abstract.pdf Download (57kB) |
|
Text
Keberkesanan Model Response-to-Intervention (RTI) dalam menyelesaikan masalah matematik berayat murid sekolah rendah.pdf Restricted to Registered users only Download (460kB) | Request a copy |
Abstract
Kajian ini bertujuan mengenal pasti sama ada pengajaran menyelesaikan masalah matematik berayat menggunakan model Response-to-Intervention (RTI) dapat meningkatkan pencapaian murid berpencapaian rendah. Kajian kes ini dijalankan dengan melibatkan sembilan orang murid di sebuah sekolah rendah luar bandar di Miri Sarawak. Mereka mengikuti intervensi 17 siri yang dikendalikan oleh penyelidik. Data pemerhatian, temu bual dan analisis dokumen diperoleh telah dianalisis mengikut Model Klasifikasi Empirikal Nitsa Movshovitz-Hadar yang telah diubah suai terdiri daripada kesilapan, sama ada jenis kesilapan menggunakan nombor, kesalahan mentafsir bahasa, membuat pasangan nombor tidak tepat, salah konsep nilai tempat dan nilai digit, penyelesaian yang tidak diteruskan atau kesilapan teknikal. Daripada analisis yang telah dijalankan, kesilapan yang paling kerap dilakukan oleh peserta ialah kesilapan mentafsir bahasa.
Item Type: | Article |
---|---|
Keyword: | Model response-to-intervention , RTI , Murid berpencapaian rendah , Model klasifikasi empirikal nitsa movshovitz-hadar |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > LB5-3640 Theory and practice of education > LB1501-1547 Primary education Q Science > QA Mathematics > QA1-939 Mathematics |
Department: | FACULTY > Faculty of Psychology and Education |
Depositing User: | DG MASNIAH AHMAD - |
Date Deposited: | 26 Oct 2021 12:53 |
Last Modified: | 26 Oct 2021 12:53 |
URI: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30691 |
Actions (login required)
View Item |