Arzizul Antin and Dg Norizah Ag Kiflee @ Dzulkifli (2018) Pengaruh beban tugas dan motivasi terhadap keefisienan kerja guru sekolah menengah di Sabah. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities, 3. pp. 77-84. ISSN 2504-8562
Text
Pengaruh beban tugas dan motivasi terhadap keefisienan kerja guru sekolah menengah di Sabah_ABSTRACT.pdf Download (55kB) |
|
Text
Pengaruh beban tugas dan motivasi terhadap keefisienan kerja guru sekolah menengah di Sabah.pdf Restricted to Registered users only Download (695kB) | Request a copy |
Abstract
Kertas kerja konsep ini membincangkan pengaruh beban tugas dan motivasi terhadap keefisienan kerja guru sekolah menengah di Sabah. Beban tugas guru merujuk kepada tugasan ataupun tanggungjawab rasmi yang telah diberikan oleh pihak sekolah kepada guru untuk dilaksanakan sepanjang masa sama ada di dalam ataupun di luar bilik darjah. Beban tugas guru dibahagikan kepada dua iaitu beban tugas akademik dan beban tugas bukan akademik. Motivasi guru merupakan dorongan dalam diri guru dalam melaksanakan tugas yang diberikan kepadanya. Motivasi guru dibahagikan kepada dua iaitu motivasi intrinsik dan motivasi ekstrinsik. Keefisienan kerja guru merujuk kepada cara bagaimana guru melaksanakan tugas dan tanggungjawab yang diberi menggunakan kaedah yang pelbagai. Beban tugas akademik dan beban tugas bukan akademik yang diberikan kepada guru akan mempengaruhi motivasi guru. Motivasi guru yang dipengaruhi oleh beban tugas ini seterusnya akan mempengaruhi keefisienan kerja guru.
Item Type: | Article |
---|---|
Keyword: | Beban tugas , Motivasi , Keefisienan kerja guru , Guru Sekolah menengah |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > LB5-3640 Theory and practice of education > LB1050.9-1091 Educational psychology |
Department: | FACULTY > Faculty of Psychology and Education |
Depositing User: | SAFRUDIN BIN DARUN - |
Date Deposited: | 25 Feb 2022 12:01 |
Last Modified: | 25 Feb 2022 12:01 |
URI: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31675 |
Actions (login required)
View Item |