Connie Cassy Ompok and Alley Emison and Lydia Teo (2021) Pembinaan instrumen pencapaian awal matematik untuk kanak-kanak prasekolah. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6. pp. 138-147. ISSN 2504-8562
Text
Pembinaan instrumen pencapaian awal matematik untuk kanak-kanak prasekolah_ABSTRACT.pdf Download (58kB) |
|
Text
Pembinaan instrumen pencapaian awal matematik untuk kanak-kanak prasekolah.pdf Restricted to Registered users only Download (367kB) | Request a copy |
Abstract
Kajian ini adalah membina instrumen untuk mengukur pencapaian awal matematik untuk kanak-kanak prasekolah. Dalam membina instrumen ini, penyelidik telah memilih kaedah konsistensi dalaman menggunakan Model Rasch. Dua set instrumen pencapaian awal Matematik kanak-kanak prasekolah diadaptasikan daripada Test of Early Mathematics Ability (TEMA) (Ginsburg dan Baroody, 2003) berdasarkan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan. Instrumen-instrumen ini merupakan ujian pra dan ujian pasca yang boleh digunakan untuk mengenal pasti kesan intervensi Matematik. Data kajian diperoleh melalui kaedah temu bual dan pemerhatian tulisan kanak-kanak yang seterusnya diterjemahkan kepada data kuantitatif. Kesemua item dalam kajian ini mempunyai kesahan konstruk iaitu berada dalam lingkungan 0.77 dan 1.30 semasa kajian rintis dijalankan.
Item Type: | Article |
---|---|
Keyword: | Instrumen pencapaian awal matematik , Kanak-kanak prasekolah , Ketekalan dalaman |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > LB5-3640 Theory and practice of education > LB1140-1140.5 Preschool education. Nursery schools |
Department: | FACULTY > Faculty of Psychology and Education |
Depositing User: | SAFRUDIN BIN DARUN - |
Date Deposited: | 26 Feb 2022 05:12 |
Last Modified: | 26 Feb 2022 05:12 |
URI: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31698 |
Actions (login required)
View Item |