Cabaran dan Peluang Penempatan Guru Pendidikan Sejarah : Era Pasca Pandemik Covid-19

Lee, Bih Ni (2022) Cabaran dan Peluang Penempatan Guru Pendidikan Sejarah : Era Pasca Pandemik Covid-19. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 7. pp. 216-229. ISSN 2504-8562

[img] Text
Cabaran dan Peluang Penempatan Guru Pendidikan Sejarah.pdf

Download (39kB)
[img] Text
Cabaran dan Peluang Penempatan Guru Pendidikan Sejarah1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (393kB) | Request a copy

Abstract

Artikelini membincangkan cabaran dan peluang penempatan guru pendidikan sejarah: era pasca pandemik Covid-19. Kaedah penyelidikan kuantitatif deskriptifdigunakan dalam kajian ini. Populasi bagi kajian ini adalah bertumpu kepada pelajar-pelajar Pendidikan Sejarah Fakulti Psikologi dan Pendidikan di sebuah universiti awam di Sabah yang sedang berada padatahun pertama pengajian iaitu sesi 2020. Hasil kajian menunjukkan faktor dominan kekosongan jawatan dalam mencari penempatan untuk berkhidmat selain sekolah awam adalah mengajar pendidikan atau mata pelajaran Sejarah di sekolah menengah swasta. Walau bagaimanapun, pelajar-pelajar Pendidikan Sejarah tetap merasakan bersyukur jika mereka ditakdirkan untuk mengajar di sekolah bukan kerajaan dan bukan opsyen. Mereka juga bersedia menggalas tanggungjawab di tempat bertugas tanpa banyak rungutan. Memandangkan susah mendapat pekerjaan padaera pasca pandemik Covid-19. Menyedari keperluan mengikut semasa, pelajar-pelajar Pendidikan Sejarah juga bersedia melengkapkan diri dengan kemahiran meneroka pelbagai onlineatau non-onlineplatform untuk mengembangkan kerjaya guru tanpa mengira opsyen.

Item Type: Article
Keyword: Cabaran penempatan , Graduan pendidikan sejarah , Kebolehpasaran , Kesediaan mencari penempatan
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB5-3640 Theory and practice of education > LB2801-3095 School administration and organization
L Education > LG Individual institutions - Asia, Africa, Indian Ocean islands, Australia, New Zealand, Pacific islands > LG21-961 Individual institutions > LG21-395 Asia > LG173 Malaysia
Department: FACULTY > Faculty of Psychology and Education
Depositing User: SITI AZIZAH BINTI IDRIS -
Date Deposited: 16 Jun 2022 10:44
Last Modified: 16 Jun 2022 10:44
URI: https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32795

Actions (login required)

View Item View Item